Logo del Encabezado de la Página

Record Details

Two Hundred Leagues of Travel and Want: “The Grave and Grotesque Sin of Sodomy” Between a Black Puppetmaster and a Young Mulatto Acrobat’s Assistant

Historia Mexicana

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título Two Hundred Leagues of Travel and Want: “The Grave and Grotesque Sin of Sodomy” Between a Black Puppetmaster and a Young Mulatto Acrobat’s Assistant
Doscientas leguas de camino y penurias. “La fea y gravísima culpa de sodomía” entre un titiritero negro y un mulatillo asistente de maroma
 
Creador Camba Ludlow, Úrsula
 
Asunto Nueva España
sodomía
Inquisición
marginalidad
siglo XVIII
New Spain
sodomy
Inquisition
marginality
18th Century
 
Descripción Christian theology considered sodomy to be one of the most serious manifestations of the sin of lust, but as it occurred frequently in New Spain, those accused of committing it often faced no consequences. The widespread and wrongheaded belief that the Holy Office persecuted sodomy nevertheless persists in academia, even though the sources show the contrary, as we shall see. Through the case of a mulatto minor who denounced a black puppetmaster to a priest in Yanhuitlán, it is possible to catch a glimpse of the lives of marginalized individuals who, in poverty, isolation and anonymity, traversed long distances, escaping the control and surveillance of the authorities in order to make a living from the circus arts. Here, we can also question the alleged ethnic and racial solidarity of people of African descent, an analytic category imported from the Anglo-Saxon world that does little to explain the complex relationships between New Spaniards.
La sodomía fue considerada por la teología cristiana como uno de los más graves pecados de lujuria, pero como sucedía con frecuencia en la Nueva España, los acusados de cometer tan terrible falta, salían bien librados. En la investigación académica persiste la extendida y equivocada creencia de que el Santo Oficio perseguía el delito de sodomía, aunque las fuentes muestran lo contrario tal y como se verá. Mediante la denuncia de un mulatillo ante un religioso en Yanhuitlán contra un negro titiritero es posible atisbar a la vida de esos seres marginales que, en la pobreza, el aislamiento y el anonimato recorrían el inmenso territorio eludiendo el control y la vigilancia de las autoridades, para intentar subsistir del oficio de maromeros. Asimismo cuestionamos la supuesta solidaridad étnica y racial entre los afrodescendientes, categoría analítica importada del mundo anglosajón que poco explica y mucho estorba la comprensión de los complejos vínculos entre los novohispanos.
 
Editor El Colegio de México, A.C.
 
Fecha 2022-03-15
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
text/xml
 
Identificador https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4369
10.24201/hm.v71i4.4369
 
Fuente Historia Mexicana; Vol. 71, Núm. 4 (284) abril-junio 2022; 1577-1610
2448-6531
0185-0172
 
Idioma spa
 
Relación https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4369/4639
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4369/4765
 
Derechos Derechos de autor 2021 Historia Mexicana