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Education Reform and evaluation policies in Mexico: Instruments for overcoming the learning gap and promoting equal opportunities?

Foro Internacional

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Título Education Reform and evaluation policies in Mexico: Instruments for overcoming the learning gap and promoting equal opportunities?
Reforma educativa y políticas de evaluación en México. ¿Instrumentos para abatir el rezago escolar y promover la igualdad de oportunidades?
 
Creador Flamand, Laura
Arriaga, Rafael
Santizo, Claudia
 
Asunto education reform
evaluation of education policy
National Institute for Education Evaluation
quality
equality
reforma educativa
evaluación de política educativa
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación
calidad
igualdad
 
Descripción With the aim of developing evidence-based public policies, this paper seeks to compare the ways education policy has been evaluated before and after the 2013 education reform. It focuses on three crucial aspects of the evaluation: learning achievements, teacher evaluation and federal education programs. The comparative analysis tracing the key changes undergone by the evaluation process in four areas: decision making, stakeholders, specific objects of evaluation, and methods. We conclude that the information generated by the National System for Education Evaluation (SNEE) did not contribute to decisions that improved the quality of education, and we reveal the continued influence of the Ministry of Education (SEP) as well as the growing involvement of state governments in the SNEE.
Con el propósito de desarrollar políticas públicas basadas en evidencia, este artículo se ocupa de comparar las maneras en que se evaluaba la política educativa antes y después de la reforma educativa de 2013. Nos concentramos en tres temas cruciales en la evaluación: logro en aprendizajes, evaluación a docentes y programas federales de educación. El análisis comparado rastrea los cambios clave que experimentó la evaluación en cuatro rubros: la toma de decisiones, los actores, los objetos específicos de la evaluación y los métodos. Concluimos que la información que generó el Sistema Nacional de Evaluación Educativa (SNEE) no contribuyó a decisiones que promovieran la calidad de la educación y revelamos la influencia persistente de la Secretaría de Educación Pública (SEP), así como la creciente participación de los gobiernos estatales en el SNEE.
 
Editor El Colegio de México A.C.
 
Fecha 2020-04-01
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737
10.24201/fi.v60i2.2737
 
Fuente Foro Internacional; Vol. LX, 2 (240) april - june, 2020; 717-753
Foro Internacional; Vol. LX, 2 (240) Abril - Junio, 2020; 717-753
2448-6523
0185-013X
 
Idioma spa
 
Relación https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737/2638
https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737/2659
 
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