Education Reform and evaluation policies in Mexico: Instruments for overcoming the learning gap and promoting equal opportunities?
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Título |
Education Reform and evaluation policies in Mexico: Instruments for overcoming the learning gap and promoting equal opportunities?
Reforma educativa y políticas de evaluación en México. ¿Instrumentos para abatir el rezago escolar y promover la igualdad de oportunidades? |
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Creador |
Flamand, Laura
Arriaga, Rafael Santizo, Claudia |
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Asunto |
education reform
evaluation of education policy National Institute for Education Evaluation quality equality reforma educativa evaluación de política educativa Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación calidad igualdad |
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Descripción |
With the aim of developing evidence-based public policies, this paper seeks to compare the ways education policy has been evaluated before and after the 2013 education reform. It focuses on three crucial aspects of the evaluation: learning achievements, teacher evaluation and federal education programs. The comparative analysis tracing the key changes undergone by the evaluation process in four areas: decision making, stakeholders, specific objects of evaluation, and methods. We conclude that the information generated by the National System for Education Evaluation (SNEE) did not contribute to decisions that improved the quality of education, and we reveal the continued influence of the Ministry of Education (SEP) as well as the growing involvement of state governments in the SNEE.
Con el propósito de desarrollar políticas públicas basadas en evidencia, este artículo se ocupa de comparar las maneras en que se evaluaba la política educativa antes y después de la reforma educativa de 2013. Nos concentramos en tres temas cruciales en la evaluación: logro en aprendizajes, evaluación a docentes y programas federales de educación. El análisis comparado rastrea los cambios clave que experimentó la evaluación en cuatro rubros: la toma de decisiones, los actores, los objetos específicos de la evaluación y los métodos. Concluimos que la información que generó el Sistema Nacional de Evaluación Educativa (SNEE) no contribuyó a decisiones que promovieran la calidad de la educación y revelamos la influencia persistente de la Secretaría de Educación Pública (SEP), así como la creciente participación de los gobiernos estatales en el SNEE. |
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Editor |
El Colegio de México A.C.
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Fecha |
2020-04-01
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Tipo |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Formato |
application/pdf
application/xml |
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Identificador |
https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737
10.24201/fi.v60i2.2737 |
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Fuente |
Foro Internacional; Vol. LX, 2 (240) april - june, 2020; 717-753
Foro Internacional; Vol. LX, 2 (240) Abril - Junio, 2020; 717-753 2448-6523 0185-013X |
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Idioma |
spa
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Relación |
https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737/2638
https://forointernacional.colmex.mx/index.php/fi/article/view/2737/2659 |
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Derechos |
Derechos de autor 2020 Foro Internacional
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