Logo del Encabezado de la Página

Record Details

The Discourse of the Lithographs That Accompanied the Historical Novels of Mateos and Riva Palacio During the Early Years of the Restored Republic (1868-1870)

Historia Mexicana

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título The Discourse of the Lithographs That Accompanied the Historical Novels of Mateos and Riva Palacio During the Early Years of the Restored Republic (1868-1870)
El discurso de las litografías que acompañaron a las novelas históricas de Mateos y Riva Palacio durante los primeros años de la República Restaurada (1868-1870)
 
Creador Milán López, Juan Alfonso
 
Asunto México
memoria popular
patriotismo liberal
litografía
República Restaurada
siglo XIX
Mexico
popular memory
liberal patriotism
lithograph
Restored Republic
19th Century
 
Descripción This article analyzes the discourse contained in the lithographs that illustrated the historical novels that appeared in the early years of the Restored Republic (1868-1870). These visual exercises aimed to consolidate national identity and keep the flame of liberal patriotism alive. It aims to show how these images were not a mere illustrative element, but that they had their own message, being pedagogical references for the political and literary elites when educating the population, useful for denouncing the vices and abuses of the colonial era, praising the heroes of the independence movement and encouraging the collective memory of recently-experienced events such as the French Intervention and the Second Empire.
En el artículo se analiza el discurso de las litografías que ilustraron a las novelas históricas que aparecieron en los primeros años de la República Restaurada (1867-1870). Estos ejercicios visuales pretendieron afianzar la identidad nacional y mantener viva la llama del patriotismo liberal. Se intenta demostrar que dichas imágenes no sirvieron como un mero elemento ilustrativo, sino que mantienen un mensaje propio, que fueron referentes pedagógicos de las élites políticas y letradas para educar a la población, y que fueron útiles para señalar los vicios y abusos cometidos durante la época colonial, laudar a los héroes del movimiento por la independencia, y fomentar la memoria colectiva sobre los hechos recién vividos: la Intervención Francesa y el Segundo Imperio.
 
Editor El Colegio de México, A.C.
 
Fecha 2022-06-15
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
text/xml
 
Identificador https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4486
10.24201/hm.v72i1.4486
 
Fuente Historia Mexicana; Vol. 72, Núm. 1 (285) julio-septiembre 2022; 43-88
2448-6531
0185-0172
 
Idioma spa
 
Relación https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4486/4824
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/4486/4834
 
Derechos Derechos de autor 2022 Historia Mexicana