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“Your Daughter Inés”: Lay Catholics, Bishop Luis María Martínez and the Religious Conflict in Michoacán, 1927-1929

Historia Mexicana

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Título “Your Daughter Inés”: Lay Catholics, Bishop Luis María Martínez and the Religious Conflict in Michoacán, 1927-1929
“Su hija Inés”: católicas laicas, el obispo Luis María Martínez, y el conflicto religioso michoacano, 1927-1929
 
Creador Butler, Matthew
 
Asunto Michoacán
Cristero Rebellion
lay priesthood
women
20th Century
Michoacán
guerra cristera
sacerdocio laico
mujeres
siglo XX
 
Descripción This article analyzes one aspect of the history of the Cristero rebellion (1926-1929) in Michoacán and the history of lay Catholicism in Mexico, detailing how the religious persecution unleashed by the Calles administration created serious problems for the Catholic church by decapitating its ecclesiastic structure. As a result, the church had to redefine itself, ceding sacred spaces and ecclesiastic powers to lay followers, as it was impossible for priests to continue their public ministry. Persecution, therefore, forced the church to reevaluate the role of lay Catholics within its institutions, giving them a greater role. This article first studies the part played in this process by Luis María Martínez, the auxiliary bishop of Morelia, whose contemporary writings developed and theologized the concept of the “mystical priesthood of believers.” It then examines the correspondence between several Catholic women from Michoacán, all of them part of Martínez’s flock, who attempted to practice this model of lay priesthood. It shows how the participation of lay Catholics was a key part of the religious history of the Cristero rebellion, and how the rebellion allowed many Catholics to fulfill themselves as such.
Este artículo pretende contribuir a la historia de la rebelión cristera (1926-1929) en Michoacán y a la historia del catolicismo laico en México. Argumenta que la persecución religiosa desatada por el gobierno callista creó un gravísimo problema eclesial para la Iglesia mexicana, al decapitar la estructura eclesiástica. Por lo mismo, la Iglesia tuvo que defenderse redefiniéndose como iglesia, cediendo espacios y facultades eclesiásticos a los seglares frente a la imposibilidad de que los sacerdotes siguieran ministrando públicamente. En fin, la persecución obligó a la Iglesia a revalorizar el papel del católico laico dentro de la institución y darle un papel mayor. El ensayo primero estudia la contribución a este proceso del obispo auxiliar de Morelia, Luis María Martínez, quien en sus escritos de la época desarrolló y teologizó el concepto del “sacerdocio místico de los fieles.” Luego estudia la correspondencia espiritual de varias mujeres católicas en Michoacán, siendo todas ellas dirigidas espirituales de Martínez, quienes intentaron llevar a la práctica este modelo del sacerdocio laico. Muestra que la participación de las católicas seglares fue clave en la historia religiosa de la rebelión cristera y que la rebelión permitió a muchas católicas realizarse como tales.
 
Editor El Colegio de México, A.C.
 
Fecha 2018-01-01
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
text/xml
 
Identificador https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3528
10.24201/hm.v67i3.3528
 
Fuente Historia Mexicana; Vol. 67, Núm. 3 (267) enero-marzo 2018; 1249-1294
2448-6531
0185-0172
 
Idioma spa
 
Relación https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3528/3404
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3528/3448
 
Derechos Derechos de autor 2017 Historia Mexicana