Exhibiting and resignifying. Reinterpretations of Olmec artifacts in the 19th and 20th Centuries
Historia Mexicana
Ver información de archivoField | Value | |
Título |
Exhibiting and resignifying. Reinterpretations of Olmec artifacts in the 19th and 20th Centuries
Exhibir y resignificar. Reinterpretaciones de los restos arqueológicos olmecas entre los siglos XIX y XX |
|
Creador |
López Hernández, Haydeé
|
|
Asunto |
Mexico
archeology olmec 19th Century 20th Century México arqueología olmecas siglo XIX siglo XX |
|
Descripción |
Archaeological remains have long been subject to a variety of interpretations that determine their place in written history and exhibition spaces. This article explores the different assessments of the artifacts labeled as Olmec, emphasizing the transition that occurred between the universalism of the 19th Century and the nationalism of the interwar period. If Mexico tried to appropriate the most ancient artifacts as part of its history in order to establish the universal lineage of the nation’s past, there was no place for some of these artifacts, which certain authors linked to Africa. At the turn of the century, changes in the assessment of art during the interwar period and the changing value assigned to the non-Western past gave rise to the theory of the Olmec “mother culture” and the widespread exhibition of its artifacts, as well as an increased emphasis on the period in local history.
Las piezas arqueológicas han sido sujetas a diversas interpretaciones que determinan su lugar en la historia escrita y en los espacios de exhibición. En este artículo se exploran las diferentes apreciaciones sobre las piezas arqueológicas denominadas olmecas, destacando el tránsito ocurrido entre el universalismo decimonónico y el nacionalismo de entre guerras. Si bien México se esforzó por integrar las piezas más antiguas dentro de su historia para establecer el linaje universal del pasado nacional, algunas de éstas no tuvieron cabida porque varios autores las vincularon con el continente negro. A la vuelta del siglo, los cambios en la valoración del arte durante el periodo de entre guerras, así como el valor asignado al pasado no occidental, dio cabida al surgimiento de la “cultura madre” y su exhibición, así como a su acentuada apreciación en la historia local. |
|
Editor |
El Colegio de México, A.C.
|
|
Fecha |
2016-01-02
|
|
Tipo |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
Formato |
application/pdf
application/xml |
|
Identificador |
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3183
10.24201/hm.v65i3.3183 |
|
Fuente |
Historia Mexicana; Vol. 65, Núm. 3 (259) enero-marzo 2016; 1271-1340
2448-6531 0185-0172 |
|
Idioma |
spa
|
|
Relación |
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3183/2588
https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/3183/4137 |
|
Derechos |
Derechos de autor 2016 Historia Mexicana
|
|