Logo del Encabezado de la Página

Record Details

Open Government and Education in Latin America and the Caribbean

Historia Mexicana

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título Open Government and Education in Latin America and the Caribbean
Gobierno Abierto y educación en América Latina y el Caribe
 
Creador Hevia, Felipe
 
Asunto Open Government
education
Educational quality
Social participation
Accountability
Transparency
Gobierno abierto
educación
calidad educación
participación social
rendición de cuentas
Transparencia
 
Descripción Open Government seeks to improve the provision of public services with transparency, accountability, and participation. Open Government Commitments in education in Latin America and the Caribbean are analyzed to determine whether they address substantive or accessory aspects of education policies. A corpus of 51 commitments was constructed between 2011 and 2016. They were analyzed and classified by country, subject and educational quality dimensions. Results: regional variation exists; commitments are concentrated in the dimensions of Internet access, education expenditure monitoring, “efficiency” and “equity.” The author considers the potential and limits of Open Government for increasing transparency, participation, and accountability in education and proposes a future research agenda.
Resumen: El Gobierno Abierto procura mejorar la provisión de servicios públicos con transparencia, rendición de cuentas y participación. Se analizan los Compromisos de Gobierno Abierto en educación en América Latina y el Caribe buscando establecer si atienden aspectos sustantivos o accesorios de las políticas educativas. Se construyó un corpus de 51 compromisos entre 2011 y 2016. Se analizaron y clasificaron según país, temática y dimensiones de calidad educativa. Resultados: existe variación regional; los compromisos se concentran en las dimensiones de acceso a internet, monitoreo al gasto educativo, “eficiencia” y “equidad”. Se consideran las potencialidades y límites del gobierno abierto para incrementar la transparencia, participación y rendición de cuentas en la educación y se propone una agenda de investigación futura.
 
Editor El Colegio de México
 
Fecha 2021-12-31
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
text/xml
 
Identificador https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2112
10.24201/es.2022v40n118.2112
 
Fuente Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 No. 118 (2022): Vol. XL, num. 118, January-April, 2022; 85-122
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 Núm. 118 (2022): Vol. XL, núm. 118, enero-abril, 2022; 85-122
2448-6442
0185-4186
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2112/2048
https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2112/2088
 
Derechos Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0