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Differences in Property Tax Collections in the Border Area: Evidence from the Municipalities of Chihuahua

Estudios Demográficos y Urbanos

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Título Differences in Property Tax Collections in the Border Area: Evidence from the Municipalities of Chihuahua
Diferencias en la recaudación del impuesto predial en la zona fronteriza: evidencia en los municipios de Chihuahua
 
Creador Ibarra Salazar, Jorge
Sotres Cervantes, Lida
 
Asunto property tax; fiscal institutions; Article 115 of the Constitution; northern border; Chihuahua
impuesto predial; instituciones fiscales; Artículo 115 constitucional; frontera norte; Chihuahua
 
Descripción Based on the study by Ibarra and Sotres (2009), in this article we provide additional evidence linking the characteristics of the northern border region and the institutional framework for property tax collection. We estimate a series of econometric specifications using a panel database for the 67 municipalities in Chihuahua corresponding to 2002-2006. Our central hypothesis is that the economic and demographic dynamics in theborder area of Chihuahua has increased demand for services and infrastructure in theborder municipalities of the state, which has led them to differentiate their institutionalframework to obtain more funds through property tax compared with non-border municipalities.This is possible since the 1999 constitutional amendment of Article 115allows municipalities to amend the fiscal institutional framework to deal with their ownpeculiarities.
Basándonos en el estudio de Ibarra y Sotres (2009), en este artículo aportamos evidencia adicional que relaciona las características de la región frontera norte y el marco institucional con la recaudación del impuesto predial. Estimamos una serie de especificaciones econométricas usando una base de datos de panel para los 67 municipios de Chihuahua correspondiente a 2002-2006. Nuestra hipótesis central es que la dinámica económica y demográfica en la zona fronteriza de Chihuahua ha originado una mayor demanda de servicios e infraestructura en los municipios fronterizos de ese estado, lo que los ha motivado a diferenciar su marco institucional para obtener mayores recursos por concepto de impuesto predial en comparación con los municipios no fronterizos. Esto es posible dado que la reforma constitucional de 1999 al Artículo 115 posibilita a los municipios modificar el marco institucional fiscal para enfrentar sus propias peculiaridades.
 
Editor El Colegio de México A.C.
 
Colaborador
 
Fecha 2014-01-01
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1455
10.24201/edu.v29i1.1455
 
Fuente Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 29, núm. 1 (2014): 85, enero-abril; 53-87
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 29, núm. 1 (2014): 85, enero-abril; 53-87
2448-6515
0186-7210
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1455/1448
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1455/1681
 
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