Methodological procedure to compute the accessibility in the peripheral areas of a metropolitan zone
Estudios Demográficos y Urbanos
Ver información de archivoField | Value | |
Título |
Methodological procedure to compute the accessibility in the peripheral areas of a metropolitan zone
Diseño metodológico para estimar indicadores de accesibilidad en entornos periféricos de una zona metropolitana |
|
Creador |
Obregón Biosca, Saúl Antonio
Ángeles Espinosa, Marco Antonio |
|
Asunto |
accessibility; travels; urban sprawl; automobile; bus
accesibilidad; viajes; periferias urbanas; automóvil; autobús |
|
Descripción |
Accessibility is a key factor in transport planning, and the transport system impacts the life quality, being the study case the urban peripheries accessibility in a metropolitan zone. Due the results diversity, according to the accessibility indicators and inputs used, the research proposes a methodological procedure considering the separation and spatial interaction indicators, in order to analyze the accessibility by transport means (car and public bus), contrasting the results with trip generation rates. Considering the procedure and contrast, the results show that the spatial interaction approach describes better the accessibility by transport mean in the urban periphery.
La accesibilidad es una parte integral en la planificación del transporte, el cual impacta en nuestra calidad de vida. El caso de estudio de este trabajo es la accesibilidad de las periferias en los ámbitos metropolitanos. Debido a la diversidad de resultados, dependiendo del indicador de accesibilidad y de los insumos empleados, la investigación propone un procedimiento metodológico que considera los indicadores de separación e interacción espacial para analizar la accesibilidad por medio de transporte (automóvil y autobús), contrastando los resultados con las tasas promedio de viajes. Considerando el procedimiento, los resultados muestran que el indicador de interacción espacial refleja resultados más acordes en la periferia urbana. |
|
Editor |
El Colegio de México A.C.
|
|
Colaborador |
—
— |
|
Fecha |
2018-01-01
|
|
Tipo |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Formato |
application/pdf
application/xml |
|
Identificador |
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1740
10.24201/edu.v33i1.1740 |
|
Fuente |
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 33, núm. 1 (2018): 97, enero-abril; 111-147
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 33, núm. 1 (2018): 97, enero-abril; 111-147 2448-6515 0186-7210 |
|
Idioma |
spa
|
|
Relación |
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1740/pdf
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1740/1823 https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/downloadSuppFile/1740/160 https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/downloadSuppFile/1740/161 https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/downloadSuppFile/1740/162 /*ref*/Alonso, Fernando (2007), “Algo más que suprimir barreras: conceptos y argumentos para una accesibilidad universal”, Trans, Revista de Traductología, vol. 2, núm. 11, pp. 15-30. Recuperado de http://www.trans.uma.es/pdf/Trans_11/T.15-30.FernandoAlonso.pdf /*ref*/Arbia, Giuseppe (1989), Spatial data configuration in statistical analysis of regional economic and related problems, Dordrecht, Kluwer Academic Publishers. /*ref*/Arentze, Theo A., Aloys W. J. Borgers y Harry J.P. Timmermans (1994), “Multistop-based measurements of accessibility in a GTS environment”, International Journal of Geographical Information Systems, vol. 8, núm. 4, pp. 343-356. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02693799408902005?journalCode=tgis19 /*ref*/Arroyo, José, Roberto Aguerrebere y Guillermo Torres (2010), Costos de operación base de los vehículos representativos del transporte interurbano 2010, Sanfandila, Querétaro, Instituto Mexicano del Transporte (Publicación Técnica, 337). /*ref*/Bach, Lüder (1981), “The problem of aggregation and distance for analyses of accessibility and access opportunity in location-allocation models”, Environment and Planning A, vol. 13, pp. 955-978. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1068/a130955 /*ref*/Baradaran, Siamak y Farideh Ramjerdi (2001), “Performance of accessibility measures in Europe”, Journal of Transportation and Statistics, vol. 4, núm. 2-3, pp. 31-48. Recuperado de https://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/journal_of_transportation_and_statistics/volume_04_number_23/paper_03/index.html /*ref*/Berechman, Joseph y Robert Paaswell (2001), “Accessibility improvements and local employment: An empirical analysis”, Journal of Transportation and Statistics, vol. 4, núm. 2-3, pp. 49-66. Recuperado de https://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/journal_of_transportation_and_statistics/volume_04_number_23/paper_04/index.html /*ref*/Bhat, Chandra, Susan Handy, Kara Kockelman, Hani Mahmassani, Qinglin Chen y Lisa Weston (2000), “Development of an urban accessibility index: Literature review”, proyecto de investigación, Austin, Texas Department of Transportation / University of Texas, Center for Transportation Research. /*ref*/Bhatta, Basudeb (2010), Analysis of urban growth and sprawl from remote sensing data, Nueva York, Springer. /*ref*/Blanco, Ismael, Sonia Fleury y Joan Subirats (2012), “Nuevas miradas sobre viejos problemas: Periferias urbanas y transformación social”, Gestión y Política Pública, volumen temático, pp. 3-40. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/gpp/v21nspe/v21nspea1.pdf /*ref*/Bruekner, Jan K. y David A. Fansler (1983), “The economics of urban sprawl: Theory and evidence on the spatial sizes of cities”, The Review of Economics and Statistics, vol. 65, núm. 3, pp. 479-482. Recuperado de http://www.gonzalo.depeco.econo.unlp.edu.ar/EU1UTDT/brueckner-fansler1983.pdf /*ref*/Bruinsma, Frank y Piet Rietveld (1998), “The accessibility of European cities: theoretical framework and comparison of approaches”, Environment and Planning A, vol. 30, pp. 499-521. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/23538673_The_accessibility_of_European_cities_Theoretical_framework_and_comparison_of_approaches /*ref*/Caliper Corporation (2015), Travel demand modelling with TransCAD Version 7, Newton Massachusetts, Caliper Corporation. /*ref*/CEAPAT (1996), Concepto europeo de accesibilidad, Madrid, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales / Centro Estatal de Autonomía Personal y Ayudas Técnicas. /*ref*/Currie, Graham, Tony Richardson, Paul Smyth, Dianne Vella-Broderick, Julian Hine, Karen Lucas, Janet Stanley, Jenny Morris, Ray Kinnear y John Stanley (2009), “Investigating links between transport disadvantage, social exclusion and well-being in Melbourne. Preliminary results”, Transport Policy, vol. 16, núm. 3, Special Issue “International Perspectives on Transport and Social Exclusion”, pp. 90-96. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X09000092 /*ref*/Dijkstra, Edsger W. (1959), “A note on two problems in connexion with graphs”, Numerische Mathematik, vol. 1, pp. 269-271. Recuperado de http://www-m3.ma.tum.de/foswiki/pub/MN0506/WebHome/dijkstra.pdf /*ref*/Domínguez, Trinidad, José Antonio Fraiz y Ma. Elisa Alén (2011), “Turismo y accesibilidad. Una visión global sobre la situación de España”, Cuadernos de Turismo, vol. 28, pp. 23-45. Recuperado de http://www.siis.net/documentos/ficha/209780.pdf /*ref*/Friedmann, John (2011), “Becoming urban: Periurban dynamics in Vietnam and China”, Pacific Affairs, vol. 84, núm. 3, pp. 425-434. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/23056183?seq=1#page_scan_tab_contents /*ref*/Fuentes, César (2009), “La estructura espacial urbana y accesibilidad diferenciada a centros de empleo en Ciudad Juárez, Chihuahua”, Región y Sociedad, vol. 21, núm. 44, pp. 117-144. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/regsoc/v21n44/v21n44a5.pdf /*ref*/Garrocho Rangel, Carlos F. y Juan Campos Alanís (2006), “Un indicador de accesibilidad a unidades de servicio clave para ciudades mexicanas: fundamentos, diseño y aplicación”, Economía, Sociedad y Territorio, vol. 6, núm. 22, pp. 1-60. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/111/11162204.pdf /*ref*/Geurs, Karst T. y Jan R. Ritsema van Eck (2001), Accessibility measures: Review and applications, Bilthoven, National Institute of Public Health and the Environment (RIVM Report, 408505 006). Recuperado de http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/408505006.pdf /*ref*/Goodall, Brian (1987), Dictionary of human geography, Harmondsworth, Penguin. /*ref*/Gutiérrez, Javier y Juan García (2006), “Movilidad por motivo trabajo en la comunidad de Madrid”, Revista del Instituto de Estudios Económicos, núm. 1-2, pp. 223-256. Recuperado de https://previa.uclm.es/cr/caminos/publicaciones/Cuaderno_Ing_Territorio/4jornadas/JavierGutierrezPuebla/7.pdf /*ref*/Guy, Clifford M. (1983), “The assessment of access to local shopping opportunities: A comparison of accessibility measures”, Environment and Planning B, vol. 10, pp. 219-238. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1068/b100219?id=b100219&journalCode=epba /*ref*/Hägerstrand, Torsten (1975), “Space-time and human conditions”, en Anders Karlqvist, Lars Lundqvist y Folke Snickars (coords.), Dynamic allocation of urban space, Teakfield, Farnborough, Hants, Saxon House, pp. 3-12. /*ref*/Haller, Andreas (2014), “The ‘sowing of concrete’: Peri-urban smallholder perceptions of rural-urban land change in the central Peruvian Andes”, Land Use Policy, vol. 38, pp. 239-247. Recuperado de http://ac.els-cdn.com/S0264837713002469/1-s2.0-S0264837713002469-main.pdf?_tid=8f650dc4-7229-11e7-bb7d-00000aab0f26&acdnat=1501091029_861b9e0620e2a050f6e6daa0988d98ac /*ref*/Hamidi, Shima y Reid Ewing (2014), “A longitudinal study of changes in urban sprawl between 2000 and 2010 in the United States”, Landscape and Urban Planning, vol. 128, pp. 72-82. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0169204614001133 /*ref*/Handy, Susan L. y Kelly Clifton (2001), “Evaluating neighborhood accessibility: possibilities and practicalities”, Journal of Transportation and Statistics, vol. 4, núm. 2-3, pp. 67-78. Recuperado de http://www.des.ucdavis.edu/faculty/handy/JTS_paper.pdf /*ref*/Handy, Susan L. y Deborah A. Niemeier (1997), “Measuring accessibility: An exploration of issues and alternatives”, Environment and Planning A, vol. 29, pp. 1175-1194. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1068/a291175 /*ref*/Harris, Briton (2001), “Accessibility: Concepts and applications”, Journal of Transportation and Statistics, vol. 4, núm. 2-3, pp. 15-30. Recuperado de https://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/journal_of_transportation_and_statistics/volume_04_number_23/paper_02/index.html /*ref*/INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2010), Compendio de criterios y especificaciones técnicas para la generación de datos e información de carácter fundamental, Aguascalientes, México, INEGI. /*ref*/INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2013), Sistema de Clasificación Industrial de América del Norte, México, INEGI. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/SCIAN/presentacion.aspx (17 de marzo de 2014). /*ref*/INEGI (Instituto Nacional de Estadística y Geografía) (2014), Directorio estadístico nacional de unidades económicas, México, INEGI. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/mapa/denue/ (9 de enero de 2015). /*ref*/Johnson, Corey M. (2009), “Cross-border regions and territorial restructuring in Central Europe room for more transboundary space”, European Urban and Regional Studies, vol. 16, núm. 2, pp. 177-191. Recuperado de http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0969776409102190 /*ref*/Joseph, Allun E. y David Philips (1984), Accessibility and utilisation: Geographical perspectives on health care delivery, Londres, Harper & Row. /*ref*/Kwan, Mei-Po (1998), “Space-time and integral measures of individual accessibility: A comparative analysis using a point-based framework”, Geographical Analysis, vol. 30, núm. 3, pp. 191-216. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1538-4632.1998.tb00396.x/epdf /*ref*/Lenntorp, Bo (1976), “Paths in space-time environments: A time geographic study of movement possibilities of individuals”, Lund Studies in Geography, serie B, núm. 44, Estocolmo, Gleerup, pp. 150. Recuperado de http://www.popline.org/node/458894 /*ref*/McFadden, Daniel (1974), “Conditional logit analysis of qualitative choice behavior”, en Paul Zarembka (coord.), Frontiers in econometrics, Nueva York, Academic Press, pp. 105-142. /*ref*/Miller, Harvey J. (1999), “Measuring space-time accessibility benefits within transportation networks: Basic theory and computational procedures”, International Journal of Geographical Analysis, vol. 31, núm. 2, pp. 187-212. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1538-4632.1999.tb00976.x/pdf /*ref*/Miller, Harvey J. y Yi-Hwa Wu (2000), “GIS software for measuring space-time accessibility in transportation planning and analysis”, GeoInformatica, vol. 4, pp.141-59. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1023%2FA%3A1009820006075.pdf /*ref*/Morris, Jennifer M., P.L. Dumble y Ramsay M. Wigan (1979), “Accessibility indicators for transport planning”, Transportation Research A, vol. 13, pp. 91-109. Recuperado de http://projectwaalbrug.pbworks.com/f/Transp+Accessib+-+Morris,+Dumble+and+Wigan+(1979).pdf /*ref*/Nutley, Stephen (2003), “Indicators of transport and accessibility problems in rural Australia”, Journal of Transport Geography, vol. 11, núm. 1, pp. 55-71. Recuperado de https://www.deepdyve.com/lp/elsevier/indicators-of-transport-and-accessibility-problems-in-rural-australia-yAn8MXq8e7 /*ref*/Ortúzar, Juan de Dios y Luis Willumsen (2008), Modelos de transporte, Santander, Universidad de Cantabria. /*ref*/Obregón-Biosca, Saúl Antonio y Eduardo Betanzo (2015), “Análisis de la movilidad urbana de una ciudad media mexicana. Caso de estudio: Santiago de Querétaro”, Economía, Sociedad y Territorio, vol. 15, núm. 47, pp. 61-98. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/est/v15n47/v15n47a4.pdf /*ref*/Obregón-Biosca, Saúl Antonio y César Omar Bueno-Ortiz (2015), “Dispersión urbana e integración funcional al núcleo central. Caso de estudio: Zona Metropolitana de Querétaro, México”, Gestión y Política Pública, vol. 24, núm. 2, pp. 491-531. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13341044006 /*ref*/Obregón-Biosca, Saúl Antonio, José Romero y Eduardo Betanzo (2015), “La movilidad en una zona metropolitana mexicana. Caso de estudio: Querétaro, México”, Revista Transporte y Territorio, vol. 12, pp. 167-197. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1228 /*ref*/Obregón-Biosca, Saúl Antonio, Jorge Arturo Sánchez Escobedo y María de Lourdes Somohano Martínez (2016a), “Planificación de rutas turísticas para autobús a través de indicadores de accesibilidad integral y de dotación de bienes materiales e inmateriales”, Revista Transporte y Territorio, vol. 14, pp. 144-166. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333046307009 /*ref*/Obregón-Biosca, Saúl Antonio, José Romero, Juan Mendoza y Eduardo Betanzo (2016b), “Impact of mobility induced by urban sprawl: Case study of the Querétaro Metropolitan Area”, Journal of Urban Planning and Development, vol. 142, núm. 2, 05015005. Recuperado de http://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)UP.1943-5444.0000295 /*ref*/Ozbay, Kaan, Dilruba Ozmen y Joseph Berechman (2006), “Modeling and analysis of the link between accessibility and employment growth”, Journal of Transportation Engineering, vol. 132, núm. 5, pp. 385-393. Recuperado de http://ascelibrary.org/doi/full/10.1061/%28ASCE%290733-947X%282006%29132%3A5%28385%29 /*ref*/Paaswell, Robert y Jeffrey Zupan (2007), “Transportation infrastructure investments: New York and its global peers”, Documento de Trabajo, Nueva York, City College of New York. /*ref*/Pardo, Carlos (2005), “Salida de emergencia: Reflexiones sociales sobre las políticas del transporte”, Universitas Psychologica, vol. 4, núm. 3, pp. 271-284. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/647/64740302/ /*ref*/SCT (Secretaría de Comunicaciones y Transportes) (2007), Programa Nacional de Infraestructura 2007-2012, México, SCT. /*ref*/STPS (Secretaría del Trabajo y Previsión Social) (2013), Salarios mínimos 2013 por área geográfica, México, Secretaría del Trabajo y Previsión Social / Comisión Nacional de los Salarios Mínimos (Conasami). Recuperado de http://www.conasami.gob.mx/nvos_sal_2013.html (20 de abril de 2014). /*ref*/Thakuriah, Piyushimita (2001), “Introduction to the special issue on Methodological Issues in Accessibility Measures with Possible Policy Implications”, Journal of Transportation and Statistics, vol. 4, núm. 2-3. Recuperado de https://www.bts.gov/archive/publications/journal_of_transportation_and_statistics/volume_04_number_23/introduction /*ref*/Torres, Guillermo y Salvador Hernández (2006), Propuesta metodológica para la estimación del valor del tiempo de los usuarios de la infraestructura carretera en México: El caso del transporte de pasajeros, Querétaro, Instituto Mexicano del Transporte (Publicación Técnica, 291). /*ref*/Torres, Guillermo, Salvador Hernández y Juan Ruvalcaba (2012), Actualización de la metodología para estimar el valor del tiempo de los usuarios de la red carretera nacional, Querétaro, Instituto Mexicano del Transporte (Publicación Técnica, 381). /*ref*/Valero, Ángeles (1984), “Movilidad espacial en Madrid”, Anales de Geografía de la Universidad Complutense, vol. 4, Madrid, Universidad Complutense, pp. 207-225. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/AGUC/article/viewFile/AGUC8484110207A/32120 /*ref*/Weibull, Jörgen W. (1976), “An axiomatic approach to the measurement of accessibility”, Regional Science and Urban Economics, vol. 6, pp. 357-379. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0166046276900314 /*ref*/William, Martin y Nancy McGuckin (1998), Travel estimation techniques for urban planning, Washington, D.C., Transportation Research Board, National Academy Press, pp. 170 (NCHRP Report, 365). Recuperado de https://ntl.bts.gov/lib/21000/21500/21563/PB99126724.pdf /*ref*/Zasada, Ingo, Christian Fertner, Annette Piorr y Thomas Nielsen (2011), “Peri-urbanisation and multifunctional adaptation of agriculture around Copenhagen”, Geografisk Tidsskrift, vol. 111, núm. 1, pp. 59-72. Recuperado de http://orbit.dtu.dk/files/5797312/DJG_1-2011_WEB_59-72.pdf /*ref*/Zhang, Bo (2004), Study on urban growth management in China, Beijing, Xinhua Press. |
|
Derechos |
Copyright (c) 2018 Estudios Demográficos y Urbanos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
|