Logo del Encabezado de la Página

Record Details

In reverse and arriving in Mexico for the first time. Sociodemographic characteristics of children and adolescents migrating from the United States to Mexico

Estudios Demográficos y Urbanos

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título In reverse and arriving in Mexico for the first time. Sociodemographic characteristics of children and adolescents migrating from the United States to Mexico
De reversa y llegando por primera vez a México. Rasgos sociodemográficos de niños y adolescentes que migran de Estados Unidos a México
 
Creador Carrillo Cantú, Eduardo
Román González, Betsabé
 
Asunto generation 0.5; return migration; ethnography; demography; international migrant children.
generación 0.5; migración de retorno; etnografía; demografía; menores migrantes internacionales.
 
Descripción This article is intended as a starting point for studying various groups of children and adolescents who migrated with their families from the United States to Mexico, considering sociodemographic and ethnographic aspects related to their arrival in the country. In 2010, over 570,000 children born in the United States and more than 60,000 Mexican child returnees were identified in Mexico, representing an unprecedented migratory flow in binational history. These children and adolescents constitute generation 0.5 and their migratory trajectories include subjective experiences that have scarcely been studied. 
Este artículo pretende ser el punto de partida para estudiar distintas agrupaciones de niños y adolescentes que migraron con sus familias de Estados Unidos a México, tomando en cuenta aspectos sociodemográficos y etnográficos relacionados con la llegada al país. Para 2010, en México se identificaron más de 570 mil menores de edad nacidos en Estados Unidos y más de 60 mil menores mexicanos retornados, por lo que su llegada representa un flujo migratorio inédito en la historia binacional. Estos niños y adolescentes conforman la llamada generación 0.5, y en sus trayectorias migratorias se encuentran experiencias subjetivas poco estudiadas. 
 
Editor El Colegio de México A.C.
 
Colaborador

 
Fecha 2020-11-13
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1827
10.24201/edu.v36i1.1827
 
Fuente Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 36, núm. 1 (2021): 106, enero-abril; 193-223
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 36, núm. 1 (2021): 106, enero-abril; 193-223
2448-6515
0186-7210
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1827/pdf
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1827/2284
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/downloadSuppFile/1827/320
/*ref*/Berger, P. y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Argentina: Amorrortu.
/*ref*/Coe, C., Reynolds, R., Boehm, D. A., Hess, J. M. y Rae-Espinoza, H. (2011). Everyday ruptures: Children, youth, and migration in global perspective. Nashville: Vanderbilt University Press.
/*ref*/Conapo. (2011). Índices de intensidad migratoria México-Estados Unidos 2010. Ciudad de México: Consejo Nacional de Población. Recuperado de http://www.conapo.gob.mx/swb/conapo(Indices_de_intesidad_ migratoria _ Mexico-Estados_Unidos_2010
/*ref*/Dobson, M. (2009). Unpacking children in migration research. Journal Children’s Geographies, 7(3), 355-360. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14733280903024514
/*ref*/Dubet, F. (2002). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Barcelona: Gedisa.
/*ref*/Durkheim, É. (1976). Educación como socialización. Salamanca: Sígueme.
/*ref*/Escobar, A., Lowell, L. y Martin, S. (2013). Binational dialogue on Mexican migrants in the U.S. and in Mexico. México: CIESAS / Universidad de Georgetown.
/*ref*/Gaitán, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 43(1), 9-26. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/23767
/*ref*/Giorguli, S. y Gutiérrez, E. (2011). Niños y jóvenes en el contexto en la migración internacional entre México y Estados Unidos. Coyuntura Demográfica, 1, 21-25. Recuperado de http://coyunturademografica.somede.org/wp-content/plugins/coyuntura_demografica/DEMOGRAFICA/ARTICULOS/PUB-2011-01-005.pdf
/*ref*/Gonzales, R. G. (2010). On the wrong side of the tracks: Understanding the effects of school structure and social capital in the educational pursuits of undocumented immigrant students. Peabody Journal of Education, 85(4), 469-485. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0161956X.2010.518039
/*ref*/Gonzalez-Barrera, A. (2015). More Mexicans leaving than coming to the U.S. Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2015/11/19/more-mexicans-leaving-than-coming-to-the-u-s/
/*ref*/Hamann, E. T., Zúñiga, V. y Sánchez, J. (2006). Pensando en Cynthia y en su hermana: Educational implications of United States-Mexico transnationalism for children. Journal of Latinos and Education, 5(4), 253-274. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s1532771xjle0504_3
/*ref*/Hatfield, M. E. (2010). Children moving ‘home’? Everyday experiences of return migration in highly skilled households. Childhood, 17(2), 243-257. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0907568210365747
/*ref*/INEGI. (2017). Serie histórica censal e intercensal (1990-2010). Aguascalientes: Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/proyectos/ccpv/cpvsh/ default.html
/*ref*/López, G. y Radford, J. (2017). Statistical portrait of the foreign-born population in the United States, 2015. Washington, DC: Pew Hispanic Center.
/*ref*/Orellana, M. F., Thorne, B., Chee, A. y Lam, E. (2001). Transnational chilhoods: The participation of children in processes of family migration. Social Problems, 48(4), 572-591. Recuperado de https://www.sesp.northwestern.edu/docs/publications/3445846804bd0e836e0552.pdf
/*ref*/Panait, C. y Zúñiga, V. (2016). Children circulating between the U.S. and Mexico: Fractured schooling and linguistic ruptures. Mexican Studies / Estudios Mexicanos, 32(2), 226-251. Recuperado de https://msem.ucpress.edu/content/32/2/226
/*ref*/Passel, J. S. y Cohn, D. (2009). Mexican immigrants: How many come? How many leave? Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2009/07/22/mexican-immigrants-how-many-come-how-many-leave/
/*ref*/Passel, J. S. y Cohn, D. (2016). Size of U.S. unauthorized immigrant workforce stable after the Great Recession. Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2016/11/03/size-of-u-s-unauthorized-immigrant-workforce-stable-after-the-great-recession/
/*ref*/Passel, J. S., Cohn, D. y Gonzalez-Barrera, A. (2012), Net migration from Mexico falls to zero-and perhaps less. Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2012/04/23/net-migration-from-mexico-falls-to-zero-and-perhaps-less/
/*ref*/Patten, E. (2016). The nation’s Latino population is defined by its youth. Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2016/04/20/the-nations-latino-population-is-defined-by-its-youth/
/*ref*/Portes, A. y Hao, L. (2004). The schooling of children of immigrants: Contextual effects on the educational attainment of the second generation. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 101(33), 11920-11927. Recuperado de https://www.pnas.org/content/101/33/11920
/*ref*/Prout, A. (2011). Taking a step away from modernity: Reconsidering the new sociology of childhood. Global Studies of Childhood, 1(1), 4-14. Recuperado de https://journals.sagepub.com/doi/10.2304/gsch.2011.1.1.4
/*ref*/Ramírez, T. y Meza, L. (2011). Emigración México-Estados Unidos: balance antes y después de la recesión económica estadounidense. En Conapo (ed.), La situación demográfica de México (pp. 241-259). Ciudad de México: Consejo Nacional de Población.
/*ref*/Román, B. (2017). “Pa’ cuando me regrese, can we speak in English?”: Trayectorias de menores migrantes que llegan a México. (Tesis de doctorado en Ciencias Sociales, México, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey). Recuperado de https://www.isa-sociology.org/en/junior-sociologists/dissertation-abstracts/list-of-abstracts/1101
/*ref*/Román, B. y Carrillo, E. (2017). Bienvenido a la escuela: experiencias escolares de alumnos transnacionales de Morelos, México. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, 48, 1-19. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/998/99856084009/html/index.html
/*ref*/Román, B., Carrillo, E. y Hernández-León, R. (2016). Moving to the ‘homeland’: Children’s narratives of migration from the United States to Mexico. Mexican Studies / Estudios Mexicanos, 32(2), 252-275. Recuperado de https://msem.ucpress.edu/content/32/2/252
/*ref*/Román, B. y Zúñiga, V. (2014). Children returning from the U.S. to Mexico: School sweet school? Migraciones Internacionales, 7(4), 277-286. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/migra/v7n4/v7n4a10.pdf
/*ref*/Rumbaut, R. (1997). Ties that bind: Immigration and immigrant families in the United States. En A. Booth, A. C. Crouter y N. Landale (coords.), Immigration and the family. Research and policy on U.S. immigrants (pp. 3-61). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum.
/*ref*/Rumbaut, R. (2004). Ages, life stages, and generational cohorts: Decomposing the immigrant first and second generations in the United States. The Internacional Migration Review, 38(3), 1160-1205. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/27645429?seq=1#metadata_info_tab_contents
/*ref*/Sánchez, J. y Zúñiga, V. (2010). Trayectorias de los alumnos transnacionales en México. Propuesta intercultural de atención educativa. Trayectorias,12(30), 5-23. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60713488002
/*ref*/Stepler, R. y Lopez, M. H. (2016). U.S. Latino population growth and dispersion has slowed since onset of the Great Recession. Washington, DC: Pew Hispanic Center. Recuperado de https://www.pewhispanic.org/2016/09/08/latino-population-growth-and-dispersion-has-slowed-since-the-onset-of-the-great-recession/
/*ref*/U.S. Census Bureau (2010), 2010 American Community Survey 1-Year Estimates. Recuperado de https://www.census.gov/programs-surveys/acs/data.html
/*ref*/U.S. Census Bureau (2016), 2016 American Community Survey 1-Year Estimates. Recuperado de https://www.census.gov/programs-surveys/acs/data.html
/*ref*/Valdés, G. (1996). Con respeto: Bridging the distances between culturally diverse families and schools. An ethnographic portrait. Nueva York: Teachers College Press.
/*ref*/Zhou, M. (1997). Segmented assimilation: Issues, controversies, and recent research on the new second generation. International Migration Review, 31(4), 975-1008. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/11129264_Segmented_Assimilation_Issues_Controversies_and_Recent_Research_on_the_New_Second_Generation
/*ref*/Zúñiga, V. (2011). La escuela incluyente y justa. Antología comentada al servicio de los maestros de México. México: Fondo Editorial de Nuevo León / Universidad de Monterrey.
/*ref*/Zúñiga, V. (2013). Migrantes internacionales en las escuelas mexicanas: desafíos actuales y futuros de política educativa. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 40, 1-12. Recuperado de https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/50
/*ref*/Zúñiga, V. (2015). Niños y adolescentes separados de sus familias por la migración internacional: el caso de cuatro estados de México. Estudios Sociológicos, 97, 145-168. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/es/v33n97/2448-6442-es-33-97-00145.pdf
/*ref*/Zúñiga, V. y Giorguli, S. (2019). Niñas y niños migrantes internacionales en México: la generación 0.5. Ciudad de México: El Colegio de México, A.C.
/*ref*/Zúñiga, V. y Hamann, E. T. (2011). Volviendo a visitar la noción de transnacionalidad: comunicación transfronteriza y redes diaspóricas en alumnos migrantes internacionales en las escuelas de México. En J. J. Olvera. y B. D. Vázquez (coords.), Procesos comunicativos en la migración: de la escuela a la feria popular (pp. 29-59). México: El Colegio de la Frontera Norte / Universidad de Monterrey / Universidad Regiomontana / Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
/*ref*/Zúñiga, V. y Hamann, E. T. (2014). Going to a home you have never been to: The return migration of Mexican and American-Mexican children. Journal Children’s Geographies, 13(6), 643-655. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14733285.2014.936364
/*ref*/Zúñiga, V., Hamann, E. T. y Sánchez, J. (2008). Alumnos transnacionales, escuelas mexicanas frente a la globalización. Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública.
/*ref*/Zúñiga, V. y Hernández-León, R. (2005). New destinations: Mexican immigration in the United States. Nueva York: Russell Sage Foundation.
/*ref*/Zúñiga, V. y Vivas, M. (2014). Divided families, fractured schooling in Mexico: Educational consequences of children exposition to international migration. Cahiers CEMCA, 6, 3-18. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/289378950_Divided_families_fractured_schooling_in_Mexico_educational_consequences_of_children_exposition_to_international_migration
 
Derechos Copyright (c) 2020 Estudios Demográficos y Urbanos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0