Discrimination, Abuse and Sexual Harassment in a Total Institution: The Secret Life of School Hospitals
Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México
Ver información de archivoField | Value | |
Título |
Discrimination, Abuse and Sexual Harassment in a Total Institution: The Secret Life of School Hospitals
Discriminación, maltrato y acoso sexual en una institución total: la vida secreta de los hospitales escuela |
|
Creador |
Villanueva Lozano, Marcia
|
|
Asunto |
Sexual harassment; medical education; total institutions; school hospitals
acoso sexual; educación médica; instituciones totales; hospitales escuela |
|
Descripción |
Sexual harassment of female medical students in Mexico is analyzed considering their condition as interns in a total institution. Based on qualitative research, it is documented how school hospitals operate with totalizing tendencies in which an institutionally legitimized "culture of harassment of female students" prevails. It is shown that sexual harassment is framed by a system of privileges and punishments characteristic of total institutions. To cope with abuse and harassment, female students have developed secondary adaptations. It is concluded that female medical students are captives in a total institution that legitimizes sexual harassment and abuse.
Se analiza la violencia de género que sufren las estudiantes de medicina en México considerando su condición de internas en una institución total. Con base en investigación cualitativa se documenta cómo los hospitales escuela operan como un mundo propio con tendencias totalizantes donde prevalece una “cultura de acoso a las estudiantes” institucionalmente legitimada. Se muestra que el acoso sexual a las estudiantes está enmarcado por un sistema de privilegios y castigos característico de las instituciones totales, ante el cual las alumnas han desarrollado adaptaciones secundarias para sobrellevar la violencia de género. Se concluye que las estudiantes de medicina se encuentran cautivas en una institución total que legitima el acoso sexual del que son objeto. |
|
Editor |
El Colegio de México A.C.
|
|
Colaborador |
—
— |
|
Fecha |
2019-06-30
|
|
Tipo |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
|
Formato |
application/pdf
application/xml |
|
Identificador |
https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/366
10.24201/reg.v5i0.366 |
|
Fuente |
Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 5 (2019); 1 - 35
Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 5 (2019); 1 - 35 2395-9185 |
|
Idioma |
spa
|
|
Relación |
https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/366/pdf
https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/366/214 /*ref*/Bertaux, Daniel. (1999). El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades. Proposiciones, 29, 1-23. Recuperado de www.sitiosur.cl/publicaciones/Revista_Proposiciones/PR-0029-3258.pdf /*ref*/Cassell, Joan. (2000). The Woman in the Surgeon’s Body. Cambridge, MA: Harvard University Press. /*ref*/Castro, Roberto y Erviti, Joaquina. (2015). Sociología de la práctica médica autoritaria. Violencia obstétrica, anticoncepción inducida y derechos reproductivos. Cuernavaca: CRIM-UNAM. /*ref*/Castro, Roberto y Villanueva, Marcia. (2018). Violencia en la práctica médica en México: un caso de ambivalencia sociológica. Estudios Sociológicos de El Colegio de México. 36(108), 539- 567. doi: 10.24201/ES.2018V36N108.1648 /*ref*/Cook, Deborah; Liutkus, Joanne; Ridson, Cathy; Griffith, Lauren; Guyatt, Gordon; Walter, Stephen; (1996). Residents' experiences of abuse, discrimination and sexual harassment during residency training. McMaster University Residency Training Programs. CMAJ, Canadian Medical Association Journal, 154(11), 1657-1665. /*ref*/Fnais, Naif; Soobiah, Charlene; Chen, Maggie; Lillie, Erin; Perrier, Laure; Tashkhandi, Mariam; Straus, Sharon; Mamdani, Muhammad; Al-Omran, Mohammed; Tricco, Andrea. (2014). Harassment and Discrimination in Medical Training: A Systematic Review and Meta-Analysis. Academic Medicine, 89(5), 817-827. doi: 10.1097/ACM.0000000000000200 /*ref*/Goffman, Erving. (2001). Internados. Buenos Aires: Amorrortu. /*ref*/Hafferty, Frederic y Castellani, Brian. (2009). The hidden curriculum: A Theory of Medical Education. En Caragh Brosnan y Bryan Turner (Coords.), Handbook of the sociology of medical education. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203875636 /*ref*/Hinze, Susan. (1999). Gender and the Body of Medicine or at Least Some Boy Parts: (Re)Constructing the Prestige Hierarchy of Medical Specialties. The Sociological Quarterly, 40(2), 217-239. /*ref*/La Visión de los Trasnochados. (14 de mayo 2018). Las residencias médicas, ¿una cárcel? Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=EiUF0j6piIg&feature=share /*ref*/Li, Siu; Grant, K; Bhoj, Tanuja; Lent, Gretchen; Freeman, Jocelyn; Greenwald, Peter; Haber, Marc; Singh, Malini; Prodany, Karla; Sanchez, Leon; Dickman, Eitan; Spencer, James; Perea, Tom; Cowan, Ethan. (2010). Resident experience of abuse and harassment in emergency medicine: Ten years later. The Journal of Emergency Medicine. 38(2), 248-52. /*ref*/Lemp, Heidi. (2009). Medical-school Culture. En Caragh Brosnan y Bryan Turner (Coords.), Handbook of the sociology of medical education. London: Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203875636 /*ref*/Ogden, Paul; Wu, Edward; Elnicki, Michael; Battistone, Michael; Cleary, Lynn; Fagan, Mark; Friedman, Erica; Gliatto, Peter; Harrel, Heather; Jennings, May; Ledford, Cynthia; Mechaber, Alex; Mintz, Matthew; O’Brien, Kevin; Thomas, Matthewm y Wong, Raymond. (2005). Do Attending Physicians, Nurses, Residents, and Medical Students Agree on What Constitutes Medical Student Abuse? Academic Medicine, 80(10), S80-S83. doi: 10.1097/00001888-200510001-00022 /*ref*/Organización Mundial de la Salud. (2019). Violencia contra la mujer. Recuperado de https://www.who.int/topics/gender_based_violence/es/ /*ref*/Secretaría de Salud. (2016). Acuerdo por el cual se determina el tabulador de becas para los internos de pregrado y pasantes. Ciudad de México. Recuperado de http://www.comeri.salud.gob.mx/descargas/Vigente/2016/Acuerdo-Tabulador_de_Becas.pdf /*ref*/Silver, Henry. (1982). Medical students and medical school. JAMA. 247(3), 309-310. doi:10.1001/jama.1982.03320280029024 Stone, Louise; Phillips, Christine y Douglas, Kirsty. (2019). Sexual assault and harassment of doctors, by doctors: a qualitative study. Medical Education. doi: https://doi.org/10.1111/medu.13912 /*ref*/Stratton, Terry; McLaughlin, Margaret; Witte, Florence; Fosson, Sue y Nora, L. Margaret. (2005). Does students' exposure to gender discrimination and sexual harassment in medical school affect specialty choice and residency program selection? Academic Medicine, 80(4), 400-408. doi: 10.1097/00001888-200504000-00020 · /*ref*/Witte, Florence; Stratton, Terry y Nora, L. Margaret. (2006). Stories from the Field: Students Descriptions of Gender Discrimination and Sexual Harassment During Medical School. Academic Medicine, 81(7), 648-654. doi: 10.1097/01.ACM.0000232421.04170.d2 |
|
Derechos |
Copyright (c) 2019 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México
|
|