Logo del Encabezado de la Página

Record Details

Reproduction or Cultural Mobility? Cultural Resources, Education Dispositions and Learning Experiences in PISA 2012 in Mexico

Revista Estudios Sociológicos

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título Reproduction or Cultural Mobility? Cultural Resources, Education Dispositions and Learning Experiences in PISA 2012 in Mexico
¿Reproducción o movilidad cultural? Recursos culturales, disposiciones educativas y aprendizajes en PISA 2012 en México
 
Creador Blanco, Emilio
 
Descripción Two alternative views on the relationship between cultural resources and learning are discussed and compared: the cultural reproduction and the cultural mobility theories. A moderate relationship was found between students’ social origins and cultural resources at home. This association is stronger for educational resources than it is for “highbrow culture” possessions. Meanwhile, educational resources are systematically related to learning opportunities and dispositions, although explained variances for the last two are low. Also, educational resources significantly affect PISA 2012 learning results; its effects are additional to those of social origins, and there is also a positive interaction with them. Lastly, learning opportunities and dispositions explain the effect of cultural resources on learning. These results entail mixed evidence for the theories involved. 
Se discuten y contrastan dos perspectivas alternativas sobre la relación entre los recursos culturales y los aprendizajes: las teorías de la reproducción y las teorías de la movilidad cultural. Se encontró una relación moderada entre el origen social de los estudiantes y los recursos culturales en sus hogares. Esta relación es mayor para los recursos educativos que para de las posesiones de “alta cultura”. Por su parte, los recursos educativos se relacionan sistemáticamente con las oportunidades y disposiciones hacia el aprendizaje de los estudiantes, aunque con bajos niveles de varianza explicada. Estos recursos inciden significativamente en los aprendizajes evaluados por PISA 2012; su efecto es adicional al del origen social e interactúa positivamente con éste. Por último, las oportunidades y disposiciones explican el efecto de los recursos culturales en los aprendizajes. Los resultados implican evidencias mixtas para las teorías contrastadas. 
 
Editor El Colegio de México
 
Fecha 2017-01-01
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1516
10.24201/es.2017v35n103.1516
 
Fuente Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol 35 No 103 (2017): Vol. XXXV, núm. 103, enero-abril, 2017; 3-32
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 35 Núm. 103 (2017): Vol. XXXV, núm. 103, enero-abril, 2017; 3-32
2448-6442
0185-4186
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1516/1502
https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1516/1613
 
Derechos Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0