Logo del Encabezado de la Página

Record Details

Women athletes in Brazilian sports media: images and words

Revista Estudios Sociológicos

Ver información de archivo
 
 
Field Value
 
Título Women athletes in Brazilian sports media: images and words
Mujeres en la prensa deportiva brasileña: imágenes y palabras
 
Creador Romero, Elaine
Barbosa Pereira, Erik Giuseppe
de Freitas Miragaya, Ana Maria
Barsaglini Sampaio Sant’anna, Karen
 
Descripción The objective of this study was to analyze how the Brazilian media treated both male and female athletes in sports mega-events. Methods: 36 photographs published in the newspaper O Globo (The Globe) during 2010 were analyzed. Results and discussion: increase in the visibility of the female face differently from what had been verified by Romero and Pereira (2008); volleyball and track and field had the greatest number of insertions in sports media; the angle from which the photos were taken suggests a change in the media perspective: feminine athletic quality was highlighted, but with evidence of exhibition of a healthy body; the photos of male athletes focused on the plasticity of movement and on the physical qualities; the photos of black female athletes were very few if compared against the photos of white female athletes; women in movement were not photographed if their hair was not well-arranged or if they were sweating, differently from the male athletes. Conclusion: although Brazilian sports media gave more visibility to female athletes, it still failed to acknowledge their athletic performance and physical qualities, making us believe that sports media continues to reproduce gender inequalities.
El objeto de este estudio fue analizar el trato que dan los medios de comunicación social brasileños a los atletas de ambos sexos en los grandes eventos deportivos. Método: analizamos 36 fotos publicadas en el periódico O Globo durante el año 2010. Resultados y discusión: se reveló el aumento de la visibilidad del rostro femenino, en comparación con lo que fue constatado por Romero y Pereira (2008); el voleibol y el atletismo fueron las modalidades con mayor número de inserciones en los medios de comunicación social de deportes; el ángulo de captura de las fotos sugiere un cambio de postura de los medios. Asimismo se destaca la cualidad atlética femenina, pero con indicios de una exhibición del cuerpo saludable; las fotos masculinas enfocan la plástica de los movimientos y los valores de las cualidades físicas; las fotos de atletas negras fueron escasas si se comparan con las de atletas de tez clara; las mujeres en movimiento no son retratadas despeinadas o sudadas, a diferencia de los hombres. Conclusiones: la cobertura periodística, aunque hubiera otorgado visibilidad a la mujer, carece del debido reconocimiento a su desempeño atlético y a los valores físicos, haciéndonos inferir que los medios de comunicación social de deportes siguen reproduciendo las desigualdades de género.
 
Editor El Colegio de México
 
Fecha 2016-05-13
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1392
10.24201/es.2016v34n100.1392
 
Fuente Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol 34 No 100 (2016): Vol. XXXIV, núm. 100, enero-abril, 2016; 85-106
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 34 Núm. 100 (2016): Vol. XXXIV, núm. 100, enero-abril, 2016; 85-106
2448-6442
0185-4186
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1392/1391
https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/1392/1564
 
Derechos Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0