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Mexico: Public Education and Training of a Social Science Researcher

Estudios Demográficos y Urbanos

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Título Mexico: Public Education and Training of a Social Science Researcher
México: educación pública y formación de un investigador en ciencias sociales
 
Creador Garza, Gustavo
 
Descripción This text reproduces the full version of the lecture delivered by Gustavo Garza at the solemn session of the University Council of the Autonomous University of Puebla, on November 20, 2014, when he was awarded an honorary doctorate. Dr. Garza’s central argument is that social scientists do not simply emerge as a result of genetics, vocation or virtuosity but are the product of public university research institutions within the social,economic and political context in which they operate, in addition to certain subjectiveattributes. He uses his life at university and as a researcher to demonstrate this approach,chronologically charting his studies and major publications: Faculty of Economics,Universidad Autónoma de Nuevo León, first alma mater (1962-1967); El Colegio deMexico, second alma mater (1967-1969); self-taught in urban economics (1970-1976);University of Cambridge, third alma mater (1972-1973); individual researcher, unam,fourth alma mater (1975-1985); two decades of conventional books (1985-2005); towardsa school of urban political economy (2005-2014); buap, fifth alma mater. Dr. Garzaconcludes by saying that as a measure to reverse the serious criminal violence underminingand threatening to devastate Mexico, the academic quality of public universitiesshould be strengthened to train more and better students and researchers.
En este texto se reproduce la versión completa del discurso pronunciado por Gustavo Garza en la sesión solemne del H. Consejo Universitario de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, realizada el 20 de noviembre del 2014, en la cual se le otorgó el grado de Doctor Honoris Causa. Su argumento central es que los científicos sociales no surgen por mera genética, vocación o virtuosismo, sino que son producto de las instituciones públicas de investigación universitaria, dentro del contexto social, económico y político en que se desenvuelven, además de ciertos atributos subjetivos. Utiliza su ciclo de vida escolar y de investigador para demostrar dicho planteamiento, siguiendo cronológicamente sus estudios y publicaciones principales: Facultad de Economía, Universidad Autónoma de Nuevo León, alma mater primigenia (1962-1967); El Colegio de México, segunda alma mater (1967-1969); formación autodidacta en economía urbana (1970-1976); Universidad de Cambridge, tercera alma mater (1972-1973); investigador individual, unam, cuarta alma mater (1975-1985); dos décadas de libros convencionales (1985-2005); hacia una escuela de economía política urbana (2005-2014); buap, quinta alma mater. Concluye que como una medida para revertir la grave violencia criminal que socava y amenaza con devastar a México, se debe reforzar la calidad académica de las universidades públicas, formando más y mejores estudiantes e investigacion.
 
Editor El Colegio de México A.C.
 
Fecha 2015-01-01
 
Tipo info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Formato application/pdf
application/xml
 
Identificador https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1491
10.24201/edu.v30i1.1491
 
Fuente Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 30, núm. 1 (2015): 88, enero-abril; 221-238
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 30, núm. 1 (2015): 88, enero-abril; 221-238
2448-6515
0186-7210
 
Idioma spa
 
Relación https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1491/1484
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1491/1708
 
Derechos Copyright (c) 2018 Estudios Demográficos y Urbanos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0