Cultures in Movement: Migration and Dissemination-Dilution of Beliefs in Mexico
Estudios Demográficos y Urbanos
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Título |
Cultures in Movement: Migration and Dissemination-Dilution of Beliefs in Mexico
Culturas en movimiento: migración y difusión-dilución de las creencias en México |
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Creador |
Delaunay, Daniel
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Asunto |
Mexico; indigenous population; internal migration; geography of religion; multi-level analysis
México; población indígena; migración interna; geografía de la religión; análisis multinivel |
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Descripción |
Secular cultures also evolve on a local scale, sometimes quickly. This perspective is often overlooked since attention has focused on transnational influences. This is the case of two cultural features of Latin America: indigeneity, inherited from the Amerindian peoples and the Catholic religion. Although Catholicism acquired a virtually total monopoly from the time of the Conquest, since the 1960s, its influence has decreased due to the evangelical churches. The dynamics of these cultural traits, due to dissemination or dilution, has a component that interests demographers: the migration of people. This article describes the spatial dimension of three movements in Mexico during the 1990s, on the basis of census data and with the help of simple models with variable coefficients. In a fine division of space, the comparison of the demo-economic profiles of 1990 and 2000 show the dissemination of the indigenous population outside their traditional lands. Indigenous migrations are not modified due to cultural rules -or at least these are not statistically apparent- but due to the will to escape a dual form of discrimination and the lack of resources characteristic of their ancestral land. Migrations enable indigenous people to re-appropriate the national territory. As for evangelical Protestants, no demo-economic bases were found in their migratory capacity, meaning that it can be classified as cultural. Their inclination to migrate helps them spread the evangelical church, particularly in regions with a more colonial tradition, which are more resistant to the dilution of Catholicism. This involves social as well as spatial dissemination, since statistical models show that the vectors for dissemination and dilution are women, indigenous people and the poor. This confirms the scope of Protestant proselytism in these target groups as well as their success in the places where Liberation Theology has failed: Protestants promote a popular religion that spreads a message of social progress as well as engaging in more intense migratory practices.
Las culturas seculares también evolucionan a escala local, a veces de manera rápida; esta perspectiva a menudo es olvidada porque se ha privilegiado la atención a las influencias transnacionales. Ese es el caso de dos fundamentos culturales de América Latina: la pertenencia indígena heredada de los pueblos amerindios, y la religión católica, que si bien desde la Conquista adquirió un monopolio casi absoluto, desde los años sesenta ha disminuido su influencia frente a las iglesias evangelistas. La dinámica de estos rasgos culturales, por difusión o dilución, tiene un componente que interesa al demógrafo: la migración de las personas. El presente trabajo describe la dimensión espacial de tres movimientos en México durante los años noventa, con base en microdatos censales y con ayuda de modelos simples de coeficientes variables.En una división fina del espacio, la comparación de los perfiles demoeconómicos de 1990 y de 2000 muestra una difusión del poblamiento indígena fuera de sus tierras tradicionales. Las migraciones indígenas no se modifican por disposiciones culturales –al menos estas no son aparentes estadísticamente–, sino por la voluntad de apartarse de una discriminación doble y de la falta de recursos propia de sus territorios ancestrales.Las migraciones les permiten a los indígenas reapropiarse del territorio nacional. En cuanto a los protestantes evangelistas, no se encontraron fundamentos demoeconómicos en su aptitud migratoria, por lo que ésta si puede calificarse como cultural; su inclinación migratoria les sirve para difundir la iglesia evangelista, en particular en las regiones de tradición más colonial que se resisten más a la dilución del catolicismo. No se trata solo de difusión espacial sino también social, ya que los modelos estadísticos muestran que los vectores de la difusión‑dilución son las mujeres, los indígenas y los pobres.Esto confirma los alcances del proselitismo protestante en estos grupos objetivo así como su éxito en los lugares donde la teología de la liberación ha fracasado: los protestantes promueven una religión popular que difunde un mensaje de avance social; tienen además prácticas migratorias más intensas. |
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Editor |
El Colegio de México A.C.
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Colaborador |
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Fecha |
2011-05-01
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Tipo |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — — |
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Formato |
application/pdf
application/xml |
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Identificador |
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1384
10.24201/edu.v26i2.1384 |
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Fuente |
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 26, núm. 2 (2011): 77, mayo-agosto; 267-297
Estudios Demográficos y Urbanos; Vol. 26, núm. 2 (2011): 77, mayo-agosto; 267-297 2448-6515 0186-7210 |
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Idioma |
spa
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Relación |
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1384/1377
https://estudiosdemograficosyurbanos.colmex.mx/index.php/edu/article/view/1384/1933 |
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Derechos |
Copyright (c) 2018 Estudios Demográficos y Urbanos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
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