Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo

In this article, the Mexican Dual Education Model (MMFD) is examined as a framework for fostering labor skills and facilitating the school-to-work transition in Guanajuato. The study highlights that dual apprentices gain technical competencies and experience seamless transitions from their academic...

Description complète

Détails bibliographiques
Auteur principal: Espinal Betanzo, José Antonio
Format: Online
Langue:espagnol
Éditeur: El Colegio de México 2024
Sujets:
Accès en ligne:https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636
Institution:

Estudios Sociológicos

authentication_code dc
_version_ 1844255360814153728
author Espinal Betanzo, José Antonio
author_facet Espinal Betanzo, José Antonio
author_sort Espinal Betanzo, José Antonio
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description In this article, the Mexican Dual Education Model (MMFD) is examined as a framework for fostering labor skills and facilitating the school-to-work transition in Guanajuato. The study highlights that dual apprentices gain technical competencies and experience seamless transitions from their academic training to occupational outcomes. These outcomes are attributed to the institutional collaboration between companies and schools, developed by policymakers and supported by the region’s favorable economic growth. The research methodology includes in-depth interviews with young participants and key stakeholders from both companies and educational institutions. Furthermore, a comparative survey was administered to graduates and active dual-program students, as well as peers from traditional educational pathways.
format Online
id oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-2636
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
CSA Worldwide Political Science Abstracts
Sociological Abstracts (CSA)
Google Scholar
IBSS
Biblat
Current Abstracts
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Gale OneFile: Informe Académico
Gale In Context: Global Issues
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
InfoTracCustom
Sociology Collection
Sociology Database
Sociology Source Ultimante
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Political Science Complete
PubMed
Sherpa/Romeo
Social Services Abstracts
SocINDEX
SocINDEX with Full Text
TOC Premier
Eureka.cc
Europresse.com
Fuente Académica Plus
Fuente Académica
Fuente Académica Premier
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link
Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM)
Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología
SCImago Journal & Country Rank
BACON (Base de Connaissance Nationale)
BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online
CEDROM SNI
Cision
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO)
Social Science Database
Social Science Database (Alumni Edition)
Social Science Premium Collection
Sistema integrado de Bibliotecas (USP)
ProQuest Central
ProQuest Central (Alumni Edition)
Universitätsbibliothek Regensburg
Publicly Avaliable Content Database
ProQuest One Academic
PCI Español (ProQuest)
journal Estudios Sociológicos
language spa
publishDate 2024
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2024 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
data_source_entry/ISSN Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 42 (2024): Estudios Sociológicos. Publicación continua; 1-22
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 42 (2024): Estudios Sociológicos. Publicación continua; 1-22
2448-6442
0185-4186
spelling oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-26362025-07-13T15:53:12Z Dual Training at a Technical Level: Effects on the School-Work Transition Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo Espinal Betanzo, José Antonio modelo dual formación para el trabajo habilidades laborales transición escuela-trabajo mercados de trabajo vinculación institucional dual model training for work labour abilities transition school-job labour markets institutional link In this article, the Mexican Dual Education Model (MMFD) is examined as a framework for fostering labor skills and facilitating the school-to-work transition in Guanajuato. The study highlights that dual apprentices gain technical competencies and experience seamless transitions from their academic training to occupational outcomes. These outcomes are attributed to the institutional collaboration between companies and schools, developed by policymakers and supported by the region’s favorable economic growth. The research methodology includes in-depth interviews with young participants and key stakeholders from both companies and educational institutions. Furthermore, a comparative survey was administered to graduates and active dual-program students, as well as peers from traditional educational pathways. Se analiza el Modelo Mexicano de Formación Dual (MMFD) para la adquisición de habilidades laborales y sus efectos en la transición escuela-trabajo en Guanajuato. Los resultados muestran que los aprendices duales obtienen competencias técnicas y experimentan transiciones coherentes entre su formación escolar y su destino ocupacional, lo que se debe al vínculo institucional empresa-escuela construido por los tomadores de decisiones y por quienes han sido favorecidos por un contexto económico en crecimiento. Para recolectar la información se aplicaron entrevistas en profundidad a los jóvenes y a los actores involucrados en las compañías e instituciones educativas. También se llevó a cabo una encuesta a egresados y estudiantes duales activos, así como a sus pares con una formación escolar tradicional. El Colegio de México 2024-11-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml application/epub+zip text/plain audio/mpeg https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636 10.24201/es.2024v42.e2636 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 42 (2024): Estudios Sociológicos. Publicación continua; 1-22 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 42 (2024): Estudios Sociológicos. Publicación continua; 1-22 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636/2442 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636/2504 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636/2800 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636/2803 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636/2805 Derechos de autor 2024 Estudios Sociológicos de El Colegio de México https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spellingShingle modelo dual
formación para el trabajo
habilidades laborales
transición escuela-trabajo
mercados de trabajo
vinculación institucional
dual model
training for work
labour abilities
transition school-job
labour markets
institutional link
Espinal Betanzo, José Antonio
Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title_alt Dual Training at a Technical Level: Effects on the School-Work Transition
title_full Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title_fullStr Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title_full_unstemmed Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title_short Formación dual a nivel técnico: efectos en la transición escuela-trabajo
title_sort formacion dual a nivel tecnico efectos en la transicion escuela trabajo
topic modelo dual
formación para el trabajo
habilidades laborales
transición escuela-trabajo
mercados de trabajo
vinculación institucional
dual model
training for work
labour abilities
transition school-job
labour markets
institutional link
topic_facet modelo dual
formación para el trabajo
habilidades laborales
transición escuela-trabajo
mercados de trabajo
vinculación institucional
dual model
training for work
labour abilities
transition school-job
labour markets
institutional link
url https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2636
work_keys_str_mv AT espinalbetanzojoseantonio dualtrainingatatechnicalleveleffectsontheschoolworktransition
AT espinalbetanzojoseantonio formaciondualaniveltecnicoefectosenlatransicionescuelatrabajo