Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and the...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | español |
Editor: |
El Colegio de México, A.C.
2008
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136 |
Revista: |
Estudios Económicos |
authentication_code | dc |
---|---|
_version_ | 1844256670121721856 |
author | Mayer Foulkes, David López Olivo, María Fernanda Serván Mori, Edson |
author_facet | Mayer Foulkes, David López Olivo, María Fernanda Serván Mori, Edson |
author_sort | Mayer Foulkes, David |
category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
collection | OJS |
description | Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and their family determinants in children. Children from lower strata acquire lower cognitive abilities and depend on the satisfaction of more basic needs than children in higher strata. Coefficients for the lower strata are consistent with the existence of wealth restrictions that impede optimal investment in child development. |
format | Online |
id | oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-136 |
index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DORA Redalyc Scielo México Handbook of Latin American Studies (HLAS) JSTOR Dialnet HAPI Ulrich’s International Periodicals Directory Google Scholar IBSS Gale OneFile: Informe Académico Global Issues in Context InfoTracCustom Cengage Learning EconLit Índice bibliográfico Publindex RePEc The Journal of Economic Literature |
journal | Estudios Económicos |
language | spa |
publishDate | 2008 |
publisher | El Colegio de México, A.C. |
record_format | ojs |
Terms_governing_use_and_reproduction_note | Copyright (c) 2018 Estudios Económicos |
data_source_entry/ISSN | Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, no. 1, january-june, 2008; 129-156 Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, núm. 1, enero-junio, 2008; 129-156 0186-7202 0188-6916 |
spelling | oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-1362023-02-20T23:36:46Z Cognitive skills: Intergenerational transmission by socioeconomic levels Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos Mayer Foulkes, David López Olivo, María Fernanda Serván Mori, Edson cognitive ability inequality intergenerational public policy switching I28 I32 I38 habilidades cognitivas desigualdad intergeneracional política pública I28 I32 I38 Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and their family determinants in children. Children from lower strata acquire lower cognitive abilities and depend on the satisfaction of more basic needs than children in higher strata. Coefficients for the lower strata are consistent with the existence of wealth restrictions that impede optimal investment in child development. Un modelo switching aplicado a información de la encuesta ENNViH 2002 evidencia diferencias significativas en la formación de habilidad cognitiva infantil a través de los estratos sociales mexicanos. Un pequeño conjunto de variables de política pública y de características económicas de la localidad detecta un importante gradiente y variaciones en los determinantes familiares de la habilidad cognitiva infantil. Los niños de estratos sociales bajos adquieren una menor habilidad cognitiva, y dependen de la satisfacción de necesidades más básicas, que los de niveles más altos. En los estratos bajos los coeficientes son consistentes con la existencia de restricciones de riqueza, que impiden una inversión óptima en el desarrollo infantil. El Colegio de México, A.C. 2008-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136 10.24201/ee.v23i1.136 Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, no. 1, january-june, 2008; 129-156 Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, núm. 1, enero-junio, 2008; 129-156 0186-7202 0188-6916 spa https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136/138 Copyright (c) 2018 Estudios Económicos |
spellingShingle | cognitive ability inequality intergenerational public policy switching I28 I32 I38 habilidades cognitivas desigualdad intergeneracional política pública I28 I32 I38 Mayer Foulkes, David López Olivo, María Fernanda Serván Mori, Edson Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title | Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title_alt | Cognitive skills: Intergenerational transmission by socioeconomic levels |
title_full | Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title_fullStr | Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title_full_unstemmed | Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title_short | Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos |
title_sort | habilidades cognitivas transmision intergeneracional por niveles socioeconomicos |
topic | cognitive ability inequality intergenerational public policy switching I28 I32 I38 habilidades cognitivas desigualdad intergeneracional política pública I28 I32 I38 |
topic_facet | cognitive ability inequality intergenerational public policy switching I28 I32 I38 habilidades cognitivas desigualdad intergeneracional política pública I28 I32 I38 |
url | https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136 |
work_keys_str_mv | AT mayerfoulkesdavid cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels AT lopezolivomariafernanda cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels AT servanmoriedson cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels AT mayerfoulkesdavid habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos AT lopezolivomariafernanda habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos AT servanmoriedson habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos |