Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería
On the initial problem the gender gap in enrollment in engineering careers, this paper analyzes the link between masculinity attribution of science and technology, and the perception of symbolic violence in the everyday experience of women trying to study these careers. From testimonies and narratio...
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Online |
| Idioma: | español |
| Editor: |
El Colegio de México A.C.
2016
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/122 |
| Revista: |
Estudios de Género |
| authentication_code | dc |
|---|---|
| _version_ | 1844255369945153536 |
| author | Ortmann, Cecilia |
| author_facet | Ortmann, Cecilia |
| author_sort | Ortmann, Cecilia |
| category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
| collection | OJS |
| description | On the initial problem the gender gap in enrollment in engineering careers, this paper analyzes the link between masculinity attribution of science and technology, and the perception of symbolic violence in the everyday experience of women trying to study these careers. From testimonies and narrations, I explore the experiences of students to identify assumptions about how the subjects and formed in these areas and should be, as well as the possibilities, capabilities and limitations that are assigned to them, contributing from the empiria to a conceptualization of modes of exclusion and delegitimization that support the formation of a strongly masculinized scene. |
| format | Online |
| id | oai:oai.estudiosdegenero.colmex.mx:article-122 |
| index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México CLASE Dialnet EBSCO Host Cengage Learning |
| journal | Estudios de Género |
| language | spa |
| publishDate | 2016 |
| publisher | El Colegio de México A.C. |
| record_format | ojs |
| Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2017 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México |
| data_source_entry/ISSN | Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 3 No. 5 (2017): January - June; 187-209 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 3 Núm. 5 (2017): Enero - Junio; 187-209 2395-9185 |
| spelling | oai:oai.estudiosdegenero.colmex.mx:article-1222023-02-10T10:53:39Z Exclusion and symbolic violence in the educational experience of female engineering students Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería Ortmann, Cecilia university education gender violence male domination glass ceiling educación universitaria violencia de género dominación masculina techo de cristal On the initial problem the gender gap in enrollment in engineering careers, this paper analyzes the link between masculinity attribution of science and technology, and the perception of symbolic violence in the everyday experience of women trying to study these careers. From testimonies and narrations, I explore the experiences of students to identify assumptions about how the subjects and formed in these areas and should be, as well as the possibilities, capabilities and limitations that are assigned to them, contributing from the empiria to a conceptualization of modes of exclusion and delegitimization that support the formation of a strongly masculinized scene. Tomando como problemática inicial la brecha de género en la matrícula de las carreras de ingeniería, el trabajo analiza la vinculación entre la atribución de masculinidad a la ciencia y la tecnología, y la percepción de la violencia simbólica en la experiencia cotidiana de las mujeres que intentan transitar académicamente estos espacios. A partir de testimonios y relatos, exploro las experiencias de las estudiantes a fin de identificar los presupuestos acerca de cómo son y deben ser las y los sujetos que se forman en estos ámbitos, así como las posibilidades, capacidades y limitaciones que se les asignan, aportando desde la empiria a una conceptualización de los modos de exclusión y deslegitimación que sostienen la conformación de un espacio fuertemente masculinizado. El Colegio de México A.C. 2016-11-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/122 10.24201/eg.v3i5.122 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 3 No. 5 (2017): January - June; 187-209 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 3 Núm. 5 (2017): Enero - Junio; 187-209 2395-9185 spa https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/122/63 https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/122/93 Derechos de autor 2017 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México |
| spellingShingle | university education gender violence male domination glass ceiling educación universitaria violencia de género dominación masculina techo de cristal Ortmann, Cecilia Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title | Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title_alt | Exclusion and symbolic violence in the educational experience of female engineering students |
| title_full | Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title_fullStr | Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title_full_unstemmed | Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title_short | Exclusión y violencia simbólica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingeniería |
| title_sort | exclusion y violencia simbolica en la experiencia educativa de las estudiantes de ingenieria |
| topic | university education gender violence male domination glass ceiling educación universitaria violencia de género dominación masculina techo de cristal |
| topic_facet | university education gender violence male domination glass ceiling educación universitaria violencia de género dominación masculina techo de cristal |
| url | https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/122 |
| work_keys_str_mv | AT ortmanncecilia exclusionandsymbolicviolenceintheeducationalexperienceoffemaleengineeringstudents AT ortmanncecilia exclusionyviolenciasimbolicaenlaexperienciaeducativadelasestudiantesdeingenieria |