Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?

Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different grou...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Hernández, Humberto
Formato: Online
Idioma:español
Editor: El Colegio de México 2015
Materias:
Acceso en línea:https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28
Revista:

Nueva Revista de Filología Hispánica

authentication_code dc
_version_ 1844254367615549440
author Hernández, Humberto
author_facet Hernández, Humberto
author_sort Hernández, Humberto
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different groups of people who use them. The Academy makes a clear-cut distinction separating what it considers to be “academic” from what it considers to be “didactic”; its policy regarding lexicography is devoid of clear objectives; and it can also be criticized for having taken insufficient advantage of the resources available to it. All this, as the present article attempts to demonstrate, doubtlessly explains why academics lexicographical studies today offer such a disjointed  and heterogeneous image.
format Online
id oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-28
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
HELA
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
Google Scholar
Historical Abstracts
MLA
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Emerging Sources Citation Index de Web of Science
ERIH PLUS
IBZ
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
Article First
CARHUS Plus de la Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR)
CiteFactor Directory Indexing of International Research Journals
Historical Abstracts. Part B. Twentieth Century Abstracts
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Sherpa/Romeo
Compludoc
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
L'Année philologique
LatinREV. Red latinoamericana de revistas
LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970
LingOA
Linguistic Bibliography
REBIUN
Revista de Filología Española (Bibliografía)
journal Nueva Revista de Filología Hispánica
language spa
publishDate 2015
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH)
data_source_entry/ISSN Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 No. 2 (2015); 423-443
Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 Núm. 2 (2015); 423-443
2448-6558
0185-0121
spelling oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-282020-06-21T12:45:06Z Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? Hernández, Humberto Hispanic lexicography academic lexicography didactic lexicography lexicographic criticism lexicografía hispánica lexicografía académica lexicografía didáctica crítica lexicográfica Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different groups of people who use them. The Academy makes a clear-cut distinction separating what it considers to be “academic” from what it considers to be “didactic”; its policy regarding lexicography is devoid of clear objectives; and it can also be criticized for having taken insufficient advantage of the resources available to it. All this, as the present article attempts to demonstrate, doubtlessly explains why academics lexicographical studies today offer such a disjointed  and heterogeneous image. Fecha de recepción: 21 de julio de 2014.Fecha de aceptación: 29 de mayo de 2015. A pesar de que el reconocimiento e influencia de la Real Academia Española en la lexicografía hispánica ha sido enorme, nunca se planteó la Institución un cambio de orientación en sus planteamientos generales ni, desde una perspectiva más particular, una adecuación de los diccionarios a las exigencias de ciertos grupos de usuarios. Sin duda, una actitud excluyente entre “lo académico” y “lo didáctico”, la ausencia de unos objetivos claros en su política lexicográfica y no haber aprovechado suficientemente las posibilidades de sus propios recursos es lo que ha dado lugar, como se demuestra en este trabajo, a que el panorama lexicográfico académico se presente tan heterogéneo e inconexo.    El Colegio de México 2015-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double blind peer reviewed articles Artículo evaluado por pares doble ciego application/pdf https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28 10.24201/nrfh.v63i2.28 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 No. 2 (2015); 423-443 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 Núm. 2 (2015); 423-443 2448-6558 0185-0121 spa https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28/28 Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH)
spellingShingle Hispanic lexicography
academic lexicography
didactic lexicography
lexicographic criticism
lexicografía hispánica
lexicografía académica
lexicografía didáctica
crítica lexicográfica
Hernández, Humberto
Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title_full Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title_fullStr Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title_full_unstemmed Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title_short Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
title_sort lexicografia academica y lexicografia didactica relaciones excluyentes o conceptos complementarios
topic Hispanic lexicography
academic lexicography
didactic lexicography
lexicographic criticism
lexicografía hispánica
lexicografía académica
lexicografía didáctica
crítica lexicográfica
topic_facet Hispanic lexicography
academic lexicography
didactic lexicography
lexicographic criticism
lexicografía hispánica
lexicografía académica
lexicografía didáctica
crítica lexicográfica
url https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28
work_keys_str_mv AT hernandezhumberto lexicografiaacademicaylexicografiadidacticarelacionesexcluyentesoconceptoscomplementarios