Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios?
Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different grou...
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Online |
| Idioma: | español |
| Editor: |
El Colegio de México
2015
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28 |
| Revista: |
Nueva Revista de Filología Hispánica |
| authentication_code | dc |
|---|---|
| _version_ | 1844254367615549440 |
| author | Hernández, Humberto |
| author_facet | Hernández, Humberto |
| author_sort | Hernández, Humberto |
| category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
| collection | OJS |
| description | Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different groups of people who use them. The Academy makes a clear-cut distinction separating what it considers to be “academic” from what it considers to be “didactic”; its policy regarding lexicography is devoid of clear objectives; and it can also be criticized for having taken insufficient advantage of the resources available to it. All this, as the present article attempts to demonstrate, doubtlessly explains why academics lexicographical studies today offer such a disjointed and heterogeneous image. |
| format | Online |
| id | oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-28 |
| index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México CLASE Handbook of Latin American Studies (HLAS) JSTOR Dialnet Sociological Abstracts EBSCO Host HAPI HELA Scopus Ulrich’s International Periodicals Directory CIRC Google Scholar Historical Abstracts MLA Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche Emerging Sources Citation Index de Web of Science ERIH PLUS IBZ Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada) Periodicals Index Online America History and Life Article First CARHUS Plus de la Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) CiteFactor Directory Indexing of International Research Journals Historical Abstracts. Part B. Twentieth Century Abstracts Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR) Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries Sherpa/Romeo Compludoc Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales L'Année philologique LatinREV. Red latinoamericana de revistas LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970 LingOA Linguistic Bibliography REBIUN Revista de Filología Española (Bibliografía) |
| journal | Nueva Revista de Filología Hispánica |
| language | spa |
| publishDate | 2015 |
| publisher | El Colegio de México |
| record_format | ojs |
| Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH) |
| data_source_entry/ISSN | Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 No. 2 (2015); 423-443 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 Núm. 2 (2015); 423-443 2448-6558 0185-0121 |
| spelling | oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-282020-06-21T12:45:06Z Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? Hernández, Humberto Hispanic lexicography academic lexicography didactic lexicography lexicographic criticism lexicografía hispánica lexicografía académica lexicografía didáctica crítica lexicográfica Despite the prestige of the Royal Spanish Academy and the enormous influence it wields in the world of Hispanic lexicography, the Institution has never considered the need to change its general criteria, nor, more specifically, to adapt its dictionaries to suit the requirements of the different groups of people who use them. The Academy makes a clear-cut distinction separating what it considers to be “academic” from what it considers to be “didactic”; its policy regarding lexicography is devoid of clear objectives; and it can also be criticized for having taken insufficient advantage of the resources available to it. All this, as the present article attempts to demonstrate, doubtlessly explains why academics lexicographical studies today offer such a disjointed and heterogeneous image. Fecha de recepción: 21 de julio de 2014.Fecha de aceptación: 29 de mayo de 2015. A pesar de que el reconocimiento e influencia de la Real Academia Española en la lexicografía hispánica ha sido enorme, nunca se planteó la Institución un cambio de orientación en sus planteamientos generales ni, desde una perspectiva más particular, una adecuación de los diccionarios a las exigencias de ciertos grupos de usuarios. Sin duda, una actitud excluyente entre “lo académico” y “lo didáctico”, la ausencia de unos objetivos claros en su política lexicográfica y no haber aprovechado suficientemente las posibilidades de sus propios recursos es lo que ha dado lugar, como se demuestra en este trabajo, a que el panorama lexicográfico académico se presente tan heterogéneo e inconexo. El Colegio de México 2015-07-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double blind peer reviewed articles Artículo evaluado por pares doble ciego application/pdf https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28 10.24201/nrfh.v63i2.28 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 No. 2 (2015); 423-443 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 63 Núm. 2 (2015); 423-443 2448-6558 0185-0121 spa https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28/28 Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH) |
| spellingShingle | Hispanic lexicography academic lexicography didactic lexicography lexicographic criticism lexicografía hispánica lexicografía académica lexicografía didáctica crítica lexicográfica Hernández, Humberto Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title | Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title_full | Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title_fullStr | Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title_full_unstemmed | Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title_short | Lexicografía académica y lexicografía didáctica: ¿relaciones excluyentes o conceptos complementarios? |
| title_sort | lexicografia academica y lexicografia didactica relaciones excluyentes o conceptos complementarios |
| topic | Hispanic lexicography academic lexicography didactic lexicography lexicographic criticism lexicografía hispánica lexicografía académica lexicografía didáctica crítica lexicográfica |
| topic_facet | Hispanic lexicography academic lexicography didactic lexicography lexicographic criticism lexicografía hispánica lexicografía académica lexicografía didáctica crítica lexicográfica |
| url | https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/28 |
| work_keys_str_mv | AT hernandezhumberto lexicografiaacademicaylexicografiadidacticarelacionesexcluyentesoconceptoscomplementarios |