Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México

Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in ot...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Solís Gutiérrez, Patricio
Formato: Online
Idioma:español
Editor: El Colegio de México 2012
Materias:
Acceso en línea:https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88
Revista:

Estudios Sociológicos

authentication_code dc
_version_ 1831977530392838144
author Solís Gutiérrez, Patricio
author_facet Solís Gutiérrez, Patricio
author_sort Solís Gutiérrez, Patricio
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in other words, how gaps of origin in social circumstances become socially heterogeneous destinations. Based on the life course perspective, in this paper I explore the magnitude of the effects of the social circumstances of origin of a set of educational and occupational outcomes occurred during the phase of the course of life known as school-work transition (age when leaving school, years of schooling, age of entry to work, and social class of entry to work). The analysis indicates that even in an environment with higher relative abundance of opportunities as Mexico City, it remains a close association between social origins inequality and inequality in these outcomes, even after controlling for a number of sociodemographic variables. These results help to highlight the importance of the transition from school to work as a crucial stage in the process of intergenerational transmission of inequality over the life course.
format Online
id oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-88
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
CSA Worldwide Political Science Abstracts
Sociological Abstracts (CSA)
Google Scholar
IBSS
Biblat
Current Abstracts
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Gale OneFile: Informe Académico
Gale In Context: Global Issues
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
InfoTracCustom
Sociology Collection
Sociology Database
Sociology Source Ultimante
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Political Science Complete
PubMed
Sherpa/Romeo
Social Services Abstracts
SocINDEX
SocINDEX with Full Text
TOC Premier
Eureka.cc
Europresse.com
Fuente Académica Plus
Fuente Académica
Fuente Académica Premier
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link
Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM)
Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología
SCImago Journal & Country Rank
BACON (Base de Connaissance Nationale)
BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online
CEDROM SNI
Cision
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO)
Social Science Database
Social Science Database (Alumni Edition)
Social Science Premium Collection
Sistema integrado de Bibliotecas (USP)
ProQuest Central
ProQuest Central (Alumni Edition)
Universitätsbibliothek Regensburg
Publicly Avaliable Content Database
ProQuest One Academic
PCI Español (ProQuest)
journal Estudios Sociológicos
language spa
publishDate 2012
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
data_source_entry/ISSN Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 No. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 Núm. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680
2448-6442
0185-4186
spelling oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-882019-11-22T19:18:12Z Social inequality and transition from school to work in Mexico City Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México Solís Gutiérrez, Patricio curso de vida transición escuela-trabajo movilidad social Ciudad de México jóvenes Juventud Empleo México Ciudad de México Condiciones sociales Siglo XXI Igualdad Ciudad de México (México) Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in other words, how gaps of origin in social circumstances become socially heterogeneous destinations. Based on the life course perspective, in this paper I explore the magnitude of the effects of the social circumstances of origin of a set of educational and occupational outcomes occurred during the phase of the course of life known as school-work transition (age when leaving school, years of schooling, age of entry to work, and social class of entry to work). The analysis indicates that even in an environment with higher relative abundance of opportunities as Mexico City, it remains a close association between social origins inequality and inequality in these outcomes, even after controlling for a number of sociodemographic variables. These results help to highlight the importance of the transition from school to work as a crucial stage in the process of intergenerational transmission of inequality over the life course. Los trabajos sobre desigualdad social en América Latina han estudiado principalmente la desigualdad de condición, dejando de lado los mecanismos que contribuyen a la persistencia de la desigualdad a lo largo del tiempo. Se ha sugerido que para identifi car estos mecanismos es necesario analizar la desigualdad de oportunidades; es decir, la forma en que las brechas de origen en circunstancias sociales se convierten en destinos socialmente heterogéneos. Partiendo de la perspectiva del curso de vida, en este artículo exploro la magnitud de los efectos de las circunstancias sociales de origen en un conjunto de resultados educativos y ocupacionales ocurridos durante la fase del curso de vida conocida como transición escuela-trabajo (edad al dejar la escuela, años de escolaridad, edad de entrada al trabajo, y clase social de entrada al trabajo). El análisis indica que, incluso en un entorno con mayor abundancia relativa de oportunidades como la Ciudad de México, persiste una estrecha asociación entre la desigualdad en orígenes sociales y la desigualdad en estos resultados, incluso después de controlar por una serie de variables sociodemográficas. Estos resultados contribuyen a destacar la importancia de la transición escuela-trabajo como una etapa crucial en el proceso de reproducción intergeneracional de la desigualdad a lo largo del curso de vida. El Colegio de México 2012-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88 10.24201/es.2012v30n90.88 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 No. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 Núm. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88/88 Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
spellingShingle curso de vida
transición escuela-trabajo
movilidad social
Ciudad de México
jóvenes
Juventud
Empleo
México
Ciudad de México
Condiciones sociales
Siglo XXI
Igualdad
Ciudad de México (México)
Solís Gutiérrez, Patricio
Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title_alt Social inequality and transition from school to work in Mexico City
title_full Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title_fullStr Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title_full_unstemmed Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title_short Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
title_sort desigualdad social y transicion de la escuela al trabajo en la ciudad de mexico
topic curso de vida
transición escuela-trabajo
movilidad social
Ciudad de México
jóvenes
Juventud
Empleo
México
Ciudad de México
Condiciones sociales
Siglo XXI
Igualdad
Ciudad de México (México)
topic_facet curso de vida
transición escuela-trabajo
movilidad social
Ciudad de México
jóvenes
Juventud
Empleo
México
Ciudad de México
Condiciones sociales
Siglo XXI
Igualdad
Ciudad de México (México)
url https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88
work_keys_str_mv AT solisgutierrezpatricio socialinequalityandtransitionfromschooltoworkinmexicocity
AT solisgutierrezpatricio desigualdadsocialytransiciondelaescuelaaltrabajoenlaciudaddemexico