Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México
Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in ot...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Online |
Idioma: | español |
Editor: |
El Colegio de México
2012
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88 |
Revista: |
Estudios Sociológicos |
authentication_code | dc |
---|---|
_version_ | 1831977530392838144 |
author | Solís Gutiérrez, Patricio |
author_facet | Solís Gutiérrez, Patricio |
author_sort | Solís Gutiérrez, Patricio |
category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
collection | OJS |
description | Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in other words, how gaps of origin in social circumstances become socially heterogeneous destinations. Based on the life course perspective, in this paper I explore the magnitude of the effects of the social circumstances of origin of a set of educational and occupational outcomes occurred during the phase of the course of life known as school-work transition (age when leaving school, years of schooling, age of entry to work, and social class of entry to work). The analysis indicates that even in an environment with higher relative abundance of opportunities as Mexico City, it remains a close association between social origins inequality and inequality in these outcomes, even after controlling for a number of sociodemographic variables. These results help to highlight the importance of the transition from school to work as a crucial stage in the process of intergenerational transmission of inequality over the life course. |
format | Online |
id | oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-88 |
index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México CLASE Handbook of Latin American Studies (HLAS) JSTOR Dialnet Sociological Abstracts EBSCO Host HAPI Scopus Ulrich’s International Periodicals Directory CIRC CSA Worldwide Political Science Abstracts Sociological Abstracts (CSA) Google Scholar IBSS Biblat Current Abstracts Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche Gale OneFile: Informe Académico Gale In Context: Global Issues Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada) Periodicals Index Online America History and Life InfoTracCustom Sociology Collection Sociology Database Sociology Source Ultimante Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR) Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries Political Science Complete PubMed Sherpa/Romeo Social Services Abstracts SocINDEX SocINDEX with Full Text TOC Premier Eureka.cc Europresse.com Fuente Académica Plus Fuente Académica Fuente Académica Premier Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM) Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología SCImago Journal & Country Rank BACON (Base de Connaissance Nationale) BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online CEDROM SNI Cision Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) Social Science Database Social Science Database (Alumni Edition) Social Science Premium Collection Sistema integrado de Bibliotecas (USP) ProQuest Central ProQuest Central (Alumni Edition) Universitätsbibliothek Regensburg Publicly Avaliable Content Database ProQuest One Academic PCI Español (ProQuest) |
journal | Estudios Sociológicos |
language | spa |
publishDate | 2012 |
publisher | El Colegio de México |
record_format | ojs |
Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México |
data_source_entry/ISSN | Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 No. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 Núm. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 2448-6442 0185-4186 |
spelling | oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-882019-11-22T19:18:12Z Social inequality and transition from school to work in Mexico City Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México Solís Gutiérrez, Patricio curso de vida transición escuela-trabajo movilidad social Ciudad de México jóvenes Juventud Empleo México Ciudad de México Condiciones sociales Siglo XXI Igualdad Ciudad de México (México) Works on social inequality in Latin America have mainly studied the inequality of condition, apart from the mechanisms that contribute to the persistence of inequality over time. It has been suggested that to identify these mechanisms it is necessary to analyze the inequality of opportunities, in other words, how gaps of origin in social circumstances become socially heterogeneous destinations. Based on the life course perspective, in this paper I explore the magnitude of the effects of the social circumstances of origin of a set of educational and occupational outcomes occurred during the phase of the course of life known as school-work transition (age when leaving school, years of schooling, age of entry to work, and social class of entry to work). The analysis indicates that even in an environment with higher relative abundance of opportunities as Mexico City, it remains a close association between social origins inequality and inequality in these outcomes, even after controlling for a number of sociodemographic variables. These results help to highlight the importance of the transition from school to work as a crucial stage in the process of intergenerational transmission of inequality over the life course. Los trabajos sobre desigualdad social en América Latina han estudiado principalmente la desigualdad de condición, dejando de lado los mecanismos que contribuyen a la persistencia de la desigualdad a lo largo del tiempo. Se ha sugerido que para identifi car estos mecanismos es necesario analizar la desigualdad de oportunidades; es decir, la forma en que las brechas de origen en circunstancias sociales se convierten en destinos socialmente heterogéneos. Partiendo de la perspectiva del curso de vida, en este artículo exploro la magnitud de los efectos de las circunstancias sociales de origen en un conjunto de resultados educativos y ocupacionales ocurridos durante la fase del curso de vida conocida como transición escuela-trabajo (edad al dejar la escuela, años de escolaridad, edad de entrada al trabajo, y clase social de entrada al trabajo). El análisis indica que, incluso en un entorno con mayor abundancia relativa de oportunidades como la Ciudad de México, persiste una estrecha asociación entre la desigualdad en orígenes sociales y la desigualdad en estos resultados, incluso después de controlar por una serie de variables sociodemográficas. Estos resultados contribuyen a destacar la importancia de la transición escuela-trabajo como una etapa crucial en el proceso de reproducción intergeneracional de la desigualdad a lo largo del curso de vida. El Colegio de México 2012-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88 10.24201/es.2012v30n90.88 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 No. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 30 Núm. 90 (2012): Vol. XXX, núm. 90, septiembre-diciembre, 2012; 641-680 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88/88 Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México |
spellingShingle | curso de vida transición escuela-trabajo movilidad social Ciudad de México jóvenes Juventud Empleo México Ciudad de México Condiciones sociales Siglo XXI Igualdad Ciudad de México (México) Solís Gutiérrez, Patricio Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title | Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title_alt | Social inequality and transition from school to work in Mexico City |
title_full | Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title_fullStr | Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title_full_unstemmed | Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title_short | Desigualdad social y transición de la escuela al trabajo en la Ciudad de México |
title_sort | desigualdad social y transicion de la escuela al trabajo en la ciudad de mexico |
topic | curso de vida transición escuela-trabajo movilidad social Ciudad de México jóvenes Juventud Empleo México Ciudad de México Condiciones sociales Siglo XXI Igualdad Ciudad de México (México) |
topic_facet | curso de vida transición escuela-trabajo movilidad social Ciudad de México jóvenes Juventud Empleo México Ciudad de México Condiciones sociales Siglo XXI Igualdad Ciudad de México (México) |
url | https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/88 |
work_keys_str_mv | AT solisgutierrezpatricio socialinequalityandtransitionfromschooltoworkinmexicocity AT solisgutierrezpatricio desigualdadsocialytransiciondelaescuelaaltrabajoenlaciudaddemexico |