Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”

In 2019, we analyzed the role of principals in the inclusion of return migrant students in basic education schools in two municipalities in Sonora, with 31 principals and we conducted an exploratory study in the municipalities of Guaymas and Empalme, Sonora with 31 principals and two assistant princ...

全面介紹

書目詳細資料
主要作者: Román González, Betsabé, Valdéz Gardea, Gloria Ciria
格式: Online
語言:西班牙语
出版: El Colegio de México 2021
主題:
在線閱讀:https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2107
機構:

Estudios Sociológicos

authentication_code dc
_version_ 1844255340353290240
author Román González, Betsabé
Valdéz Gardea, Gloria Ciria
author_facet Román González, Betsabé
Valdéz Gardea, Gloria Ciria
author_sort Román González, Betsabé
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description In 2019, we analyzed the role of principals in the inclusion of return migrant students in basic education schools in two municipalities in Sonora, with 31 principals and we conducted an exploratory study in the municipalities of Guaymas and Empalme, Sonora with 31 principals and two assistant principals from 80 schools. We analyzed: a) Knowledge of migrant students enrolled, b) Registration processes, and c) Classroom integration strategies. When principals are unaware of school reception laws, they tend to exclude migrant students and, may force them to drop out of elementary and junior high school. We conclude by presenting school inclusion strategies.
format Online
id oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-2107
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
CSA Worldwide Political Science Abstracts
Sociological Abstracts (CSA)
Google Scholar
IBSS
Biblat
Current Abstracts
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Gale OneFile: Informe Académico
Gale In Context: Global Issues
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
InfoTracCustom
Sociology Collection
Sociology Database
Sociology Source Ultimante
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Political Science Complete
PubMed
Sherpa/Romeo
Social Services Abstracts
SocINDEX
SocINDEX with Full Text
TOC Premier
Eureka.cc
Europresse.com
Fuente Académica Plus
Fuente Académica
Fuente Académica Premier
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link
Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM)
Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología
SCImago Journal & Country Rank
BACON (Base de Connaissance Nationale)
BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online
CEDROM SNI
Cision
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO)
Social Science Database
Social Science Database (Alumni Edition)
Social Science Premium Collection
Sistema integrado de Bibliotecas (USP)
ProQuest Central
ProQuest Central (Alumni Edition)
Universitätsbibliothek Regensburg
Publicly Avaliable Content Database
ProQuest One Academic
PCI Español (ProQuest)
journal Estudios Sociológicos
language spa
publishDate 2021
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
data_source_entry/ISSN Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 No. 118 (2022): Vol. XL, num. 118, January-April, 2022; 123-148
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 Núm. 118 (2022): Vol. XL, núm. 118, enero-abril, 2022; 123-148
2448-6442
0185-4186
spelling oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-21072023-07-08T00:26:34Z The Exclusion of Return Migrant Students. “Here one minute, gone the next” Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van” Román González, Betsabé Valdéz Gardea, Gloria Ciria principals school exclusion school inclusion pedagogical strategies directores exclusión escolar Estrategias pedagógicas inclusión escolar estrategias pedagógicas In 2019, we analyzed the role of principals in the inclusion of return migrant students in basic education schools in two municipalities in Sonora, with 31 principals and we conducted an exploratory study in the municipalities of Guaymas and Empalme, Sonora with 31 principals and two assistant principals from 80 schools. We analyzed: a) Knowledge of migrant students enrolled, b) Registration processes, and c) Classroom integration strategies. When principals are unaware of school reception laws, they tend to exclude migrant students and, may force them to drop out of elementary and junior high school. We conclude by presenting school inclusion strategies. En 2019 analizamos el rol de directores en la inclusión de alumnos migrantes del retorno en escuelas de educación básica en dos municipios de Sonora, con 31 directores y dos subdirectoras. Se analizaron: a) conocimiento de alumnos migrantes inscritos; b) procesos de inscripción, y c) estrategias de integración al aula. Cuando los directores desconocen las políticas de recepción escolar excluyen a los alumnos migrantes y pueden orillarlos a abandonar la primaria y secundaria. Concluimos con la presentación de estrategias para la inclusión escolar. El Colegio de México 2021-12-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2107 10.24201/es.2022v40n118.2107 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 No. 118 (2022): Vol. XL, num. 118, January-April, 2022; 123-148 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 40 Núm. 118 (2022): Vol. XL, núm. 118, enero-abril, 2022; 123-148 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2107/2047 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2107/2089 Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spellingShingle principals
school exclusion
school inclusion
pedagogical strategies
directores
exclusión escolar
Estrategias pedagógicas
inclusión escolar
estrategias pedagógicas
Román González, Betsabé
Valdéz Gardea, Gloria Ciria
Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title_alt The Exclusion of Return Migrant Students. “Here one minute, gone the next”
title_full Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title_fullStr Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title_full_unstemmed Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title_short Exclusión de alumnos migrantes del retorno a Sonora: “Así como vienen, se van”
title_sort exclusion de alumnos migrantes del retorno a sonora asi como vienen se van
topic principals
school exclusion
school inclusion
pedagogical strategies
directores
exclusión escolar
Estrategias pedagógicas
inclusión escolar
estrategias pedagógicas
topic_facet principals
school exclusion
school inclusion
pedagogical strategies
directores
exclusión escolar
Estrategias pedagógicas
inclusión escolar
estrategias pedagógicas
url https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2107
work_keys_str_mv AT romangonzalezbetsabe theexclusionofreturnmigrantstudentshereoneminutegonethenext
AT valdezgardeagloriaciria theexclusionofreturnmigrantstudentshereoneminutegonethenext
AT romangonzalezbetsabe exclusiondealumnosmigrantesdelretornoasonoraasicomovienensevan
AT valdezgardeagloriaciria exclusiondealumnosmigrantesdelretornoasonoraasicomovienensevan
AT romangonzalezbetsabe exclusionofreturnmigrantstudentshereoneminutegonethenext
AT valdezgardeagloriaciria exclusionofreturnmigrantstudentshereoneminutegonethenext