El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación

With data at the level of the 300 electoral Mexican districts, we analize the impact of campaign spending on the 2006 presidential election. Due to the lack of information, we suggest an approximation through the campaing spendings made in the campaigns for Federal Deputies. Among the main results,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fonseca, Felipe J.
Format: Online
Language:Spanish
Editor: El Colegio de México, A.C. 2022
Subjects:
Online Access:https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/430
Journal:

Estudios Económicos

authentication_code dc
_version_ 1844256707041034240
author Fonseca, Felipe J.
author_facet Fonseca, Felipe J.
author_sort Fonseca, Felipe J.
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description With data at the level of the 300 electoral Mexican districts, we analize the impact of campaign spending on the 2006 presidential election. Due to the lack of information, we suggest an approximation through the campaing spendings made in the campaigns for Federal Deputies. Among the main results, the PAN candidate had the greater electoral profitability, especially in mass media, while for the PRD candidate the item of land campaign spending had the major impact. Considering static strategic effects, the campaign spending of the PAN subtracted votes from the PRD candidate, but no statistical evidence of the opposite effect was found. Moreover, the results indicate a low electoral profitability of the PRI expenditures, as well as interesting strategic effects of the campaign spending of the New Alliance and Social Democratic Alternative parties.  
format Online
id oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-430
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DORA
Redalyc
Scielo México
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
HAPI
Ulrich’s International Periodicals Directory
Google Scholar
IBSS
Gale OneFile: Informe Académico
Global Issues in Context
InfoTracCustom
Cengage Learning
EconLit
Índice bibliográfico Publindex
RePEc
The Journal of Economic Literature
journal Estudios Económicos
language spa
publishDate 2022
publisher El Colegio de México, A.C.
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Copyright (c) 2022 Estudios Económicos de El Colegio de México
data_source_entry/ISSN Estudios Económicos de El Colegio de México; 74-vol. 37, no. 2, july-december, 2022; 199-232
Estudios Económicos de El Colegio de México; 74-vol. 37, núm. 2, julio-diciembre, 2022; 199-232
0186-7202
0188-6916
spelling oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-4302023-11-22T13:43:42Z The impact of the campaign spending on the 2006 presidential election in Mexico: An approximation El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación Fonseca, Felipe J. campaign expenses strategic marketing effects presidential election D72 C20 gastos de campaña efectos publicitarios estratégicos elección presidencial D72 C20 With data at the level of the 300 electoral Mexican districts, we analize the impact of campaign spending on the 2006 presidential election. Due to the lack of information, we suggest an approximation through the campaing spendings made in the campaigns for Federal Deputies. Among the main results, the PAN candidate had the greater electoral profitability, especially in mass media, while for the PRD candidate the item of land campaign spending had the major impact. Considering static strategic effects, the campaign spending of the PAN subtracted votes from the PRD candidate, but no statistical evidence of the opposite effect was found. Moreover, the results indicate a low electoral profitability of the PRI expenditures, as well as interesting strategic effects of the campaign spending of the New Alliance and Social Democratic Alternative parties.   Con datos a nivel de los 300 distritos electorales del país se analiza el impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006. Debido a la falta de información, se realiza una aproximación a través de las erogaciones realizadas en las campañas para Diputados Federales. Entre los resultados principales destacan que el candidato del PAN tuvo una mayor rentabilidad electoral de sus gastos de campaña, sobre todo en el rubro de medios audiovisuales; mientras que, para el candidato del PRD, los gastos operativos de campaña resultaron más efectivos. Al considerar su efecto estratégico estático, los gastos del PAN restaron votos al candidato del PRD, pero no se encontró evidencia estadística del efecto contrario. Se obtiene evidencia de una baja rentabilidad electoral por parte del candidato del PRI, así como efectos estratégicos de los gastos de los partidos Nueva Alianza y Alternativa Socialdemócrata sobre los principales contendientes. El Colegio de México, A.C. 2022-07-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/430 10.24201/ee.v37i2.430 Estudios Económicos de El Colegio de México; 74-vol. 37, no. 2, july-december, 2022; 199-232 Estudios Económicos de El Colegio de México; 74-vol. 37, núm. 2, julio-diciembre, 2022; 199-232 0186-7202 0188-6916 spa https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/430/578 https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/430/583 Copyright (c) 2022 Estudios Económicos de El Colegio de México
spellingShingle campaign expenses
strategic marketing effects
presidential election
D72
C20
gastos de campaña
efectos publicitarios estratégicos
elección presidencial
D72
C20
Fonseca, Felipe J.
El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title_alt The impact of the campaign spending on the 2006 presidential election in Mexico: An approximation
title_full El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title_fullStr El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title_full_unstemmed El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title_short El impacto de los gastos de campaña en la elección presidencial de 2006 en México: una aproximación
title_sort el impacto de los gastos de campana en la eleccion presidencial de 2006 en mexico una aproximacion
topic campaign expenses
strategic marketing effects
presidential election
D72
C20
gastos de campaña
efectos publicitarios estratégicos
elección presidencial
D72
C20
topic_facet campaign expenses
strategic marketing effects
presidential election
D72
C20
gastos de campaña
efectos publicitarios estratégicos
elección presidencial
D72
C20
url https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/430
work_keys_str_mv AT fonsecafelipej theimpactofthecampaignspendingonthe2006presidentialelectioninmexicoanapproximation
AT fonsecafelipej elimpactodelosgastosdecampanaenlaeleccionpresidencialde2006enmexicounaaproximacion
AT fonsecafelipej impactofthecampaignspendingonthe2006presidentialelectioninmexicoanapproximation