Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios

This paper studies the effects on insurance premiums and consumer welfare when commissions to insurance agencies exist and are used strategically to sell insurance policies. The opportunistic behavior of agency insurers that sell the policy paying the highest commission is considered. Different mark...

ver descrição completa

Detalhes bibliográficos
Autor principal: Medrano, Leonardo
Formato: Online
Idioma:inglês
Editor: El Colegio de México, A.C. 2001
Assuntos:
Acesso em linha:https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/207
Recursos:

Estudios Económicos

authentication_code dc
_version_ 1844256679402668032
author Medrano, Leonardo
author_facet Medrano, Leonardo
author_sort Medrano, Leonardo
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description This paper studies the effects on insurance premiums and consumer welfare when commissions to insurance agencies exist and are used strategically to sell insurance policies. The opportunistic behavior of agency insurers that sell the policy paying the highest commission is considered. Different market structures are considered, namely, a duopoly of insurers that compete in commissions (insurer competition), collusion among insurers with agency insurers remaining independent (horizontal collusion or insurer monopoly) and collusion between insurers and agency insurers (vertical integration or exclusive agents). We fins that insurer competition and vertical integration trigger higher premium than horizontal collusion with independent agencies. Furthermore, we argue that the optimal commission from the consumer viewpoint may be greater than the commission offered under any of the above three market structures.
format Online
id oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-207
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DORA
Redalyc
Scielo México
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
HAPI
Ulrich’s International Periodicals Directory
Google Scholar
IBSS
Gale OneFile: Informe Académico
Global Issues in Context
InfoTracCustom
Cengage Learning
EconLit
Índice bibliográfico Publindex
RePEc
The Journal of Economic Literature
journal Estudios Económicos
language eng
publishDate 2001
publisher El Colegio de México, A.C.
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Copyright (c) 2018 Estudios Económicos
data_source_entry/ISSN Estudios Económicos de El Colegio de México; 31-vol. 16, no. 1, january-june, 2001; 133-155
Estudios Económicos de El Colegio de México; 31-vol. 16, núm. 1, enero-junio, 2001; 133-155
0186-7202
0188-6916
spelling oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-2072023-02-20T23:43:09Z Trade policy and integration among firms producing complementary products Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios Medrano, Leonardo insurance agencies duopoly comissions aseguradoras duopolio comisiones This paper studies the effects on insurance premiums and consumer welfare when commissions to insurance agencies exist and are used strategically to sell insurance policies. The opportunistic behavior of agency insurers that sell the policy paying the highest commission is considered. Different market structures are considered, namely, a duopoly of insurers that compete in commissions (insurer competition), collusion among insurers with agency insurers remaining independent (horizontal collusion or insurer monopoly) and collusion between insurers and agency insurers (vertical integration or exclusive agents). We fins that insurer competition and vertical integration trigger higher premium than horizontal collusion with independent agencies. Furthermore, we argue that the optimal commission from the consumer viewpoint may be greater than the commission offered under any of the above three market structures. Este artículo estudia los efectos en las primas de seguros y el bienestar del consumidos cuando existen comisiones de las agencias aseguradoras y éstas son utilizadas estratégicamente para vender pólizas de seguros. Se considera el comportamiento oportunista de las agencias de seguros que venden la póliza de pago por la comisión más alta. También están consideradas las diferentes estructuras del mercado, llamadas: duopolio de aseguradoras que compiten por comisiones (competencia entre aseguradoras), colusión entre asegurados con aseguradoras permaneciendo independientes (colusión horizontal o monopolio de asegurados) y colusión entre asegurados y aseguradoras (integración vertical o agentes exclusivos. Encontramos que la competencia entre aseguradoras y la integración vertical logran primas más altas que la colusión horizontal con agencias independientes. También demostramos que la comisión optima, desde el punto de vista del consumidor puede ser más grande que la comisión ofrecida por cualquiera de las otras tres estructuras de mercado antes mencionadas.   El Colegio de México, A.C. 2001-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/207 10.24201/ee.v16i1.207 Estudios Económicos de El Colegio de México; 31-vol. 16, no. 1, january-june, 2001; 133-155 Estudios Económicos de El Colegio de México; 31-vol. 16, núm. 1, enero-junio, 2001; 133-155 0186-7202 0188-6916 eng https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/207/209 Copyright (c) 2018 Estudios Económicos
spellingShingle insurance agencies
duopoly
comissions
aseguradoras
duopolio
comisiones
Medrano, Leonardo
Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title_alt Trade policy and integration among firms producing complementary products
title_full Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title_fullStr Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title_full_unstemmed Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title_short Política comercial e integración entre empresas productoras de productos complementarios
title_sort politica comercial e integracion entre empresas productoras de productos complementarios
topic insurance agencies
duopoly
comissions
aseguradoras
duopolio
comisiones
topic_facet insurance agencies
duopoly
comissions
aseguradoras
duopolio
comisiones
url https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/207
work_keys_str_mv AT medranoleonardo tradepolicyandintegrationamongfirmsproducingcomplementaryproducts
AT medranoleonardo politicacomercialeintegracionentreempresasproductorasdeproductoscomplementarios