Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos

Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and the...

Description complète

Détails bibliographiques
Auteurs principaux: Mayer Foulkes, David, López Olivo, María Fernanda, Serván Mori, Edson
Format: Online
Langue:espagnol
Éditeur: El Colegio de México, A.C. 2008
Sujets:
Accès en ligne:https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136
Institution:

Estudios Económicos

authentication_code dc
_version_ 1844256670121721856
author Mayer Foulkes, David
López Olivo, María Fernanda
Serván Mori, Edson
author_facet Mayer Foulkes, David
López Olivo, María Fernanda
Serván Mori, Edson
author_sort Mayer Foulkes, David
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and their family determinants in children. Children from lower strata acquire lower cognitive abilities and depend on the satisfaction of more basic needs than children in higher strata. Coefficients for the lower strata are consistent with the existence of wealth restrictions that impede optimal investment in child development.
format Online
id oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-136
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DORA
Redalyc
Scielo México
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
HAPI
Ulrich’s International Periodicals Directory
Google Scholar
IBSS
Gale OneFile: Informe Académico
Global Issues in Context
InfoTracCustom
Cengage Learning
EconLit
Índice bibliográfico Publindex
RePEc
The Journal of Economic Literature
journal Estudios Económicos
language spa
publishDate 2008
publisher El Colegio de México, A.C.
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Copyright (c) 2018 Estudios Económicos
data_source_entry/ISSN Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, no. 1, january-june, 2008; 129-156
Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, núm. 1, enero-junio, 2008; 129-156
0186-7202
0188-6916
spelling oai:oai.estudioseconomicos.colmex.mx:article-1362023-02-20T23:36:46Z Cognitive skills: Intergenerational transmission by socioeconomic levels Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos Mayer Foulkes, David López Olivo, María Fernanda Serván Mori, Edson cognitive ability inequality intergenerational public policy switching I28 I32 I38 habilidades cognitivas desigualdad intergeneracional política pública I28 I32 I38 Using the ENNViH 2002 survey, a switching model shows that significant differences exist in the formation of infant cognitive ability across Mexican social strata. Public policy variables and local economic characteristics are sufficient to detect an important gradient in cognitive abilities and their family determinants in children. Children from lower strata acquire lower cognitive abilities and depend on the satisfaction of more basic needs than children in higher strata. Coefficients for the lower strata are consistent with the existence of wealth restrictions that impede optimal investment in child development. Un modelo switching aplicado a información de la encuesta ENNViH 2002 evidencia diferencias significativas en la formación de habilidad cognitiva infantil a través de los estratos sociales mexicanos. Un pequeño conjunto de variables de política pública y de características económicas de la localidad detecta un importante gradiente y variaciones en los determinantes familiares de la habilidad cognitiva infantil. Los niños de estratos sociales bajos adquieren una menor habilidad cognitiva, y dependen de la satisfacción de necesidades más básicas, que los de niveles más altos. En los estratos bajos los coeficientes son consistentes con la existencia de restricciones de riqueza, que impiden una inversión óptima en el desarrollo infantil.   El Colegio de México, A.C. 2008-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136 10.24201/ee.v23i1.136 Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, no. 1, january-june, 2008; 129-156 Estudios Económicos de El Colegio de México; 45-vol. 23, núm. 1, enero-junio, 2008; 129-156 0186-7202 0188-6916 spa https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136/138 Copyright (c) 2018 Estudios Económicos
spellingShingle cognitive ability
inequality
intergenerational
public policy
switching
I28
I32
I38
habilidades cognitivas
desigualdad
intergeneracional
política pública
I28
I32
I38
Mayer Foulkes, David
López Olivo, María Fernanda
Serván Mori, Edson
Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title_alt Cognitive skills: Intergenerational transmission by socioeconomic levels
title_full Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title_fullStr Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title_full_unstemmed Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title_short Habilidades cognitivas: transmisión intergeneracional por niveles socioeconómicos
title_sort habilidades cognitivas transmision intergeneracional por niveles socioeconomicos
topic cognitive ability
inequality
intergenerational
public policy
switching
I28
I32
I38
habilidades cognitivas
desigualdad
intergeneracional
política pública
I28
I32
I38
topic_facet cognitive ability
inequality
intergenerational
public policy
switching
I28
I32
I38
habilidades cognitivas
desigualdad
intergeneracional
política pública
I28
I32
I38
url https://estudioseconomicos.colmex.mx/index.php/economicos/article/view/136
work_keys_str_mv AT mayerfoulkesdavid cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels
AT lopezolivomariafernanda cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels
AT servanmoriedson cognitiveskillsintergenerationaltransmissionbysocioeconomiclevels
AT mayerfoulkesdavid habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos
AT lopezolivomariafernanda habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos
AT servanmoriedson habilidadescognitivastransmisionintergeneracionalpornivelessocioeconomicos