La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada

The Spanish novels of nineteenth century presented feminine characters entrapped by the extreme demands of honor, an ideal which was impossible to realize for beautiful women. Beauty was understood as the opposite of virtue, with virtue being understood as submission and obedience to men. This artic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Huamán Andía, Bethsabé
Formato: Online
Idioma:español
Editor: El Colegio de México A.C. 2016
Materias:
Acceso en línea:https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/3
Revista:

Estudios de Género

authentication_code dc
_version_ 1844255376084566016
author Huamán Andía, Bethsabé
author_facet Huamán Andía, Bethsabé
author_sort Huamán Andía, Bethsabé
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description The Spanish novels of nineteenth century presented feminine characters entrapped by the extreme demands of honor, an ideal which was impossible to realize for beautiful women. Beauty was understood as the opposite of virtue, with virtue being understood as submission and obedience to men. This article will analyze feminine characters in Los pazos de Ulloa by Emilia Pardo Bazán and La desheredada by Benito Pérez Galdós to focus on the ways by which women are constructed as objects of male desire and how the destructive prejudices of the male gaze kill, literally and symbolically, any [52] possibilities for women to exist and survive in society. I will try to show how in these discourses the only acceptable woman is the dead one.
format Online
id oai:oai.estudiosdegenero.colmex.mx:article-3
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Dialnet
EBSCO Host
Cengage Learning
journal Estudios de Género
language spa
publishDate 2016
publisher El Colegio de México A.C.
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2016 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México
data_source_entry/ISSN Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 2 No. 3 (2016): January - June; 51-72
Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 2 Núm. 3 (2016): Enero - Junio; 51-72
2395-9185
spelling oai:oai.estudiosdegenero.colmex.mx:article-32023-02-10T11:21:37Z Beauty is a Steel Corset: Los Pazos de Ulloa (The House of Ulloa) and La Des heredada (The Disinherited) La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada Huamán Andía, Bethsabé Beauty Women Pérez Galdós Pardo Bazán Spanish 19th-century Belleza Mujer Pérez Galdós Pardo Bazán Siglo XIX español The Spanish novels of nineteenth century presented feminine characters entrapped by the extreme demands of honor, an ideal which was impossible to realize for beautiful women. Beauty was understood as the opposite of virtue, with virtue being understood as submission and obedience to men. This article will analyze feminine characters in Los pazos de Ulloa by Emilia Pardo Bazán and La desheredada by Benito Pérez Galdós to focus on the ways by which women are constructed as objects of male desire and how the destructive prejudices of the male gaze kill, literally and symbolically, any [52] possibilities for women to exist and survive in society. I will try to show how in these discourses the only acceptable woman is the dead one. Las novelas del siglo XIX español presentan personajes femeninos atrapados por una demanda de honradez extrema, imposible de cumplir si se trata de una mujer bella. La belleza se entendía como lo opuesto de la virtud y a la virtud se le relacionaba con la obediencia y sumisión al hombre. En el presente artículo, que analiza los personajes femeninos de Los pazos de Ulloa, de Emilia Pardo Bazán, y de La desheredada, de Benito Pérez Galdós, se busca hacer evidentes los mecanismos bajo los cuales la mujer es un objeto de deseo del hombre. Asimismo, se quiere mostrar cómo los demoledores prejuicios bajo los que la mirada masculina la concibe, castran y matan, literal y simbólicamente, sus posibilidades de estar y sobrevivir en la sociedad. Se hará visible cómo, en estos discursos, la única mujer verdaderamente aceptable es la mujer muerta. El Colegio de México A.C. 2016-01-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/xml https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/3 10.24201/eg.v2i3.3 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 2 No. 3 (2016): January - June; 51-72 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Vol. 2 Núm. 3 (2016): Enero - Junio; 51-72 2395-9185 spa https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/3/3 https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/3/318 Derechos de autor 2016 Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México
spellingShingle Beauty
Women
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Spanish 19th-century
Belleza
Mujer
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Siglo XIX español
Huamán Andía, Bethsabé
La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title_alt Beauty is a Steel Corset: Los Pazos de Ulloa (The House of Ulloa) and La Des heredada (The Disinherited)
title_full La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title_fullStr La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title_full_unstemmed La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title_short La belleza es un corsé de acero: Los Pazos de Ulloa y La Desheredada
title_sort la belleza es un corse de acero los pazos de ulloa y la desheredada
topic Beauty
Women
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Spanish 19th-century
Belleza
Mujer
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Siglo XIX español
topic_facet Beauty
Women
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Spanish 19th-century
Belleza
Mujer
Pérez Galdós
Pardo Bazán
Siglo XIX español
url https://estudiosdegenero.colmex.mx/index.php/eg/article/view/3
work_keys_str_mv AT huamanandiabethsabe beautyisasteelcorsetlospazosdeulloathehouseofulloaandladesheredadathedisinherited
AT huamanandiabethsabe labellezaesuncorsedeacerolospazosdeulloayladesheredada