Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Online |
Language: | Spanish |
Editor: |
El Colegio de México, A.C.
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295 |
Journal: |
Cuadernos de Lingüística |
authentication_code | dc |
---|---|
_version_ | 1844254359982964736 |
author | Reig Alamillo, Asela |
author_facet | Reig Alamillo, Asela |
author_sort | Reig Alamillo, Asela |
category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
collection | OJS |
description | Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based on the theoretical proposal by Sudo (2013). It is shown that the two proposed biases, epistemic bias and evidential bias, are necessary for the analysis of these polar interrogatives, but are insufficient to capture the differences between the two negative polar interrogatives. The paper proposes that these interrogative constructions differ in the degree of their epistemic bias: both require positive belief, but with different degrees of certainty. |
format | Online |
id | oai:oai.cuadernoslinguistica.colmex.mx:article-295 |
index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México Dialnet EBSCO Host HAPI Ulrich’s International Periodicals Directory Google Scholar MLA Biblat Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche ERIH PLUS Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR) AURA LatinREV. Red latinoamericana de revistas LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970 LingOA MLA Directory of Periodicals |
journal | Cuadernos de Lingüística |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | El Colegio de México, A.C. |
record_format | ojs |
Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2024 Asela Reig Alamillo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
data_source_entry/ISSN | Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México (CLECM); Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México; Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 2007-736X |
spelling | oai:oai.cuadernoslinguistica.colmex.mx:article-2952025-04-29T13:43:28Z Interrogatives marked with qué and qué no in Mexcan Spanish: the degree of their epistemic bias Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico Reig Alamillo, Asela marked polar questions epistemic gradient epistemic bias evidential bias Spanish polar questions interrogativas marcadas gradiente epistémico sesgo epistémico sesgo evidencial preguntas polares en español Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based on the theoretical proposal by Sudo (2013). It is shown that the two proposed biases, epistemic bias and evidential bias, are necessary for the analysis of these polar interrogatives, but are insufficient to capture the differences between the two negative polar interrogatives. The paper proposes that these interrogative constructions differ in the degree of their epistemic bias: both require positive belief, but with different degrees of certainty. Dentro del paradigma de construcciones interrogativas polares del español, las interrogativas marcadas con qué empleadas en el español de México (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) no han sido estudiadas hasta ahora. Este artículo analiza el significado no proposicional de estas construcciones a partir de la propuesta teórica de Sudo (2013). Se muestra que los dos sesgos propuestos, sesgo epistémico y sesgo evidencial, son necesarios para el análisis de estas interrogativas polares, pero no son suficientes para capturar las diferencias entre las dos interrogativas polares negativas. El artículo propone que estas construcciones difieren en el grado de su sesgo epistémico: ambas requieren una creencia positiva, pero con diferente grado de certeza. El Colegio de México, A.C. 2024-03-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml application/epub+zip text/plain audio/mpeg https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295 10.24201/clecm.v11i00.295 Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México (CLECM); Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México; Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 2007-736X spa https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/522 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/526 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/535 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/536 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/537 Derechos de autor 2024 Asela Reig Alamillo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
spellingShingle | marked polar questions epistemic gradient epistemic bias evidential bias Spanish polar questions interrogativas marcadas gradiente epistémico sesgo epistémico sesgo evidencial preguntas polares en español Reig Alamillo, Asela Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title | Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title_alt | Interrogatives marked with qué and qué no in Mexcan Spanish: the degree of their epistemic bias |
title_full | Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title_fullStr | Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title_full_unstemmed | Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title_short | Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico |
title_sort | interrogativas con que y que no en espanol de mexico la codificacion de grado epistemico |
topic | marked polar questions epistemic gradient epistemic bias evidential bias Spanish polar questions interrogativas marcadas gradiente epistémico sesgo epistémico sesgo evidencial preguntas polares en español |
topic_facet | marked polar questions epistemic gradient epistemic bias evidential bias Spanish polar questions interrogativas marcadas gradiente epistémico sesgo epistémico sesgo evidencial preguntas polares en español |
url | https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295 |
work_keys_str_mv | AT reigalamilloasela interrogativesmarkedwithqueandquenoinmexcanspanishthedegreeoftheirepistemicbias AT reigalamilloasela interrogativasconqueyquenoenespanoldemexicolacodificaciondegradoepistemico |