Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico

Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reig Alamillo, Asela
Format: Online
Language:Spanish
Editor: El Colegio de México, A.C. 2024
Subjects:
Online Access:https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295
Journal:

Cuadernos de Lingüística

authentication_code dc
_version_ 1844254359982964736
author Reig Alamillo, Asela
author_facet Reig Alamillo, Asela
author_sort Reig Alamillo, Asela
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based on the theoretical proposal by Sudo (2013). It is shown that the two proposed biases, epistemic bias and evidential bias, are necessary for the analysis of these polar interrogatives, but are insufficient to capture the differences between the two negative polar interrogatives. The paper proposes that these interrogative constructions differ in the degree of their epistemic bias: both require positive belief, but with different degrees of certainty.
format Online
id oai:oai.cuadernoslinguistica.colmex.mx:article-295
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
Dialnet
EBSCO Host
HAPI
Ulrich’s International Periodicals Directory
Google Scholar
MLA
Biblat
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
ERIH PLUS
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
AURA
LatinREV. Red latinoamericana de revistas
LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970
LingOA
MLA Directory of Periodicals
journal Cuadernos de Lingüística
language spa
publishDate 2024
publisher El Colegio de México, A.C.
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2024 Asela Reig Alamillo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
data_source_entry/ISSN Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México (CLECM); Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46
Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México; Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46
2007-736X
spelling oai:oai.cuadernoslinguistica.colmex.mx:article-2952025-04-29T13:43:28Z Interrogatives marked with qué and qué no in Mexcan Spanish: the degree of their epistemic bias Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico Reig Alamillo, Asela marked polar questions epistemic gradient epistemic bias evidential bias Spanish polar questions interrogativas marcadas gradiente epistémico sesgo epistémico sesgo evidencial preguntas polares en español Within the paradigm of Spanish polar interrogative constructions, the interrogatives marked with qué used in Mexican Spanish (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) have not been studied so far. This article analyzes the non-propositional meaning of these constructions based on the theoretical proposal by Sudo (2013). It is shown that the two proposed biases, epistemic bias and evidential bias, are necessary for the analysis of these polar interrogatives, but are insufficient to capture the differences between the two negative polar interrogatives. The paper proposes that these interrogative constructions differ in the degree of their epistemic bias: both require positive belief, but with different degrees of certainty. Dentro del paradigma de construcciones interrogativas polares del español, las interrogativas marcadas con qué empleadas en el español de México (¿Qué Julia llamó?, ¿qué Julia no llamó?, ¿qué no Julia llamó?) no han sido estudiadas hasta ahora. Este artículo analiza el significado no proposicional de estas construcciones a partir de la propuesta teórica de Sudo (2013). Se muestra que los dos sesgos propuestos, sesgo epistémico y sesgo evidencial, son necesarios para el análisis de estas interrogativas polares, pero no son suficientes para capturar las diferencias entre las dos interrogativas polares negativas. El artículo propone que estas construcciones difieren en el grado de su sesgo epistémico: ambas requieren una creencia positiva, pero con diferente grado de certeza. El Colegio de México, A.C. 2024-03-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml application/epub+zip text/plain audio/mpeg https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295 10.24201/clecm.v11i00.295 Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México (CLECM); Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 Cuadernos de Lingüística de El Colegio de México; Vol. 11 (2024): enero-diciembre 2024; 1-46 2007-736X spa https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/522 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/526 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/535 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/536 https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295/537 Derechos de autor 2024 Asela Reig Alamillo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spellingShingle marked polar questions
epistemic gradient
epistemic bias
evidential bias
Spanish polar questions
interrogativas marcadas
gradiente epistémico
sesgo epistémico
sesgo evidencial
preguntas polares en español
Reig Alamillo, Asela
Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title_alt Interrogatives marked with qué and qué no in Mexcan Spanish: the degree of their epistemic bias
title_full Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title_fullStr Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title_full_unstemmed Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title_short Interrogativas con qué y qué no en español de México: la codificación de grado epistémico
title_sort interrogativas con que y que no en espanol de mexico la codificacion de grado epistemico
topic marked polar questions
epistemic gradient
epistemic bias
evidential bias
Spanish polar questions
interrogativas marcadas
gradiente epistémico
sesgo epistémico
sesgo evidencial
preguntas polares en español
topic_facet marked polar questions
epistemic gradient
epistemic bias
evidential bias
Spanish polar questions
interrogativas marcadas
gradiente epistémico
sesgo epistémico
sesgo evidencial
preguntas polares en español
url https://cuadernoslinguistica.colmex.mx/index.php/cl/article/view/295
work_keys_str_mv AT reigalamilloasela interrogativesmarkedwithqueandquenoinmexcanspanishthedegreeoftheirepistemicbias
AT reigalamilloasela interrogativasconqueyquenoenespanoldemexicolacodificaciondegradoepistemico