A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco

The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literar...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cannavacciuolo, Margherita
Formato: Online
Idioma:español
Editor: El Colegio de México 2016
Materias:
Acceso en línea:https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6
Revista:

Nueva Revista de Filología Hispánica

authentication_code dc
_version_ 1844254371972382720
author Cannavacciuolo, Margherita
author_facet Cannavacciuolo, Margherita
author_sort Cannavacciuolo, Margherita
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literary language, the interplay of shifting points of views, and the dynamics of knowledge relating to the power of gaze. Pacheco’s tale is subjected to a symbolic interpretation, which reveals a rupture with a monolithic conceptualization of “reality” and “subject” as well as a model of conflict which renders very idea of representation problematic.
format Online
id oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-6
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
HELA
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
Google Scholar
Historical Abstracts
MLA
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Emerging Sources Citation Index de Web of Science
ERIH PLUS
IBZ
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
Article First
CARHUS Plus de la Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR)
CiteFactor Directory Indexing of International Research Journals
Historical Abstracts. Part B. Twentieth Century Abstracts
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Sherpa/Romeo
Compludoc
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
L'Année philologique
LatinREV. Red latinoamericana de revistas
LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970
LingOA
Linguistic Bibliography
REBIUN
Revista de Filología Española (Bibliografía)
journal Nueva Revista de Filología Hispánica
language spa
publishDate 2016
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH)
data_source_entry/ISSN Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 No. 1 (2016); 167-182
Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 Núm. 1 (2016); 167-182
2448-6558
0185-0121
spelling oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-62023-03-03T22:32:34Z “A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en «No perdura» de José Emilio Pacheco”. A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco Cannavacciuolo, Margherita Mexican narrative twentieth century José Emilio Pacheco gaze limit narrativa mexicana siglo xx José Emilio Pacheco mirada límite The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literary language, the interplay of shifting points of views, and the dynamics of knowledge relating to the power of gaze. Pacheco’s tale is subjected to a symbolic interpretation, which reveals a rupture with a monolithic conceptualization of “reality” and “subject” as well as a model of conflict which renders very idea of representation problematic. Fecha de recepción: 22 de mayo de 2015.Fecha de aceptación: 19 de noviembre de 2015.El presente estudio examina el cuento “No perdura”, de José Emilio Pacheco, (1939-2014) y analiza cómo la escritura se construye sobre la puesta en duda del concepto de límite a través de la transgresión de la frontera entre espacio artístico y cotidiano. Se examina la deconstrucción del lenguaje fílmico por parte del literario, el juego con los puntos de vista y las dinámicas del saber vinculadas al poder de la mirada, llegando a una interpretación del cuento en clave simbólica como espacio de ruptura de los conceptos monolíticos de realidad y sujeto y como modelo de conflicto que problematiza la idea de representación.  El Colegio de México 2016-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double blind peer reviewed articles Artículo evaluado por pares doble ciego application/pdf application/xml application/xml https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6 10.24201/nrfh.v64i1.6 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 No. 1 (2016); 167-182 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 Núm. 1 (2016); 167-182 2448-6558 0185-0121 spa https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/6 https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/3136 https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/3776 Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH)
spellingShingle Mexican narrative
twentieth century
José Emilio Pacheco
gaze
limit
narrativa mexicana
siglo xx
José Emilio Pacheco
mirada
límite
Cannavacciuolo, Margherita
A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title_alt “A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en «No perdura» de José Emilio Pacheco”.
title_full A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title_fullStr A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title_full_unstemmed A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title_short A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
title_sort traves de la pantalla juegos de miradas y transgresion en no perdura de jose emilio pacheco
topic Mexican narrative
twentieth century
José Emilio Pacheco
gaze
limit
narrativa mexicana
siglo xx
José Emilio Pacheco
mirada
límite
topic_facet Mexican narrative
twentieth century
José Emilio Pacheco
gaze
limit
narrativa mexicana
siglo xx
José Emilio Pacheco
mirada
límite
url https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6
work_keys_str_mv AT cannavacciuolomargherita atravesdelapantallajuegosdemiradasytransgresionennoperduradejoseemiliopacheco