A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco
The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literar...
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Online |
| Idioma: | español |
| Editor: |
El Colegio de México
2016
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6 |
| Revista: |
Nueva Revista de Filología Hispánica |
| authentication_code | dc |
|---|---|
| _version_ | 1844254371972382720 |
| author | Cannavacciuolo, Margherita |
| author_facet | Cannavacciuolo, Margherita |
| author_sort | Cannavacciuolo, Margherita |
| category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
| collection | OJS |
| description | The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literary language, the interplay of shifting points of views, and the dynamics of knowledge relating to the power of gaze. Pacheco’s tale is subjected to a symbolic interpretation, which reveals a rupture with a monolithic conceptualization of “reality” and “subject” as well as a model of conflict which renders very idea of representation problematic. |
| format | Online |
| id | oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-6 |
| index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México CLASE Handbook of Latin American Studies (HLAS) JSTOR Dialnet Sociological Abstracts EBSCO Host HAPI HELA Scopus Ulrich’s International Periodicals Directory CIRC Google Scholar Historical Abstracts MLA Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche Emerging Sources Citation Index de Web of Science ERIH PLUS IBZ Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada) Periodicals Index Online America History and Life Article First CARHUS Plus de la Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) CiteFactor Directory Indexing of International Research Journals Historical Abstracts. Part B. Twentieth Century Abstracts Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR) Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries Sherpa/Romeo Compludoc Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales L'Année philologique LatinREV. Red latinoamericana de revistas LINGMEX. Bibliografía lingüística de México desde 1970 LingOA Linguistic Bibliography REBIUN Revista de Filología Española (Bibliografía) |
| journal | Nueva Revista de Filología Hispánica |
| language | spa |
| publishDate | 2016 |
| publisher | El Colegio de México |
| record_format | ojs |
| Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH) |
| data_source_entry/ISSN | Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 No. 1 (2016); 167-182 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 Núm. 1 (2016); 167-182 2448-6558 0185-0121 |
| spelling | oai:oai.nrfh.colmex.mx:article-62023-03-03T22:32:34Z “A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en «No perdura» de José Emilio Pacheco”. A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco Cannavacciuolo, Margherita Mexican narrative twentieth century José Emilio Pacheco gaze limit narrativa mexicana siglo xx José Emilio Pacheco mirada límite The paper examines the short story “No perdura” by José Emilio Pacheco (1939-2014), focusing on the way in which it dismantles the concept of “limit”, by transgressing the frontiers between time and space. The paper tackles in particular the deconstruction of cinematographic language through literary language, the interplay of shifting points of views, and the dynamics of knowledge relating to the power of gaze. Pacheco’s tale is subjected to a symbolic interpretation, which reveals a rupture with a monolithic conceptualization of “reality” and “subject” as well as a model of conflict which renders very idea of representation problematic. Fecha de recepción: 22 de mayo de 2015.Fecha de aceptación: 19 de noviembre de 2015.El presente estudio examina el cuento “No perdura”, de José Emilio Pacheco, (1939-2014) y analiza cómo la escritura se construye sobre la puesta en duda del concepto de límite a través de la transgresión de la frontera entre espacio artístico y cotidiano. Se examina la deconstrucción del lenguaje fílmico por parte del literario, el juego con los puntos de vista y las dinámicas del saber vinculadas al poder de la mirada, llegando a una interpretación del cuento en clave simbólica como espacio de ruptura de los conceptos monolíticos de realidad y sujeto y como modelo de conflicto que problematiza la idea de representación. El Colegio de México 2016-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double blind peer reviewed articles Artículo evaluado por pares doble ciego application/pdf application/xml application/xml https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6 10.24201/nrfh.v64i1.6 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 No. 1 (2016); 167-182 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH); Vol. 64 Núm. 1 (2016); 167-182 2448-6558 0185-0121 spa https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/6 https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/3136 https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6/3776 Derechos de autor 2017 Nueva Revista de Filología Hispánica (NRFH) |
| spellingShingle | Mexican narrative twentieth century José Emilio Pacheco gaze limit narrativa mexicana siglo xx José Emilio Pacheco mirada límite Cannavacciuolo, Margherita A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title | A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title_alt | “A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en «No perdura» de José Emilio Pacheco”. |
| title_full | A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title_fullStr | A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title_full_unstemmed | A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title_short | A través de la pantalla: juegos de miradas y transgresión en 'No perdura' de José Emilio Pacheco |
| title_sort | traves de la pantalla juegos de miradas y transgresion en no perdura de jose emilio pacheco |
| topic | Mexican narrative twentieth century José Emilio Pacheco gaze limit narrativa mexicana siglo xx José Emilio Pacheco mirada límite |
| topic_facet | Mexican narrative twentieth century José Emilio Pacheco gaze limit narrativa mexicana siglo xx José Emilio Pacheco mirada límite |
| url | https://nrfh.colmex.mx/index.php/nrfh/article/view/6 |
| work_keys_str_mv | AT cannavacciuolomargherita atravesdelapantallajuegosdemiradasytransgresionennoperduradejoseemiliopacheco |