Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by sev...
| 主要作者: | , , |
|---|---|
| 格式: | Online |
| 語言: | 西班牙语 |
| 出版: |
El Colegio de México
2021
|
| 主題: | |
| 在線閱讀: | https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052 |
| 機構: |
Estudios Sociológicos |
| authentication_code | dc |
|---|---|
| _version_ | 1844255338510942208 |
| author | Castelo Branco, Uyguaciara Veloso Hideo Nakamura, Paulo Hernández I Dobón, Francesc Jesús |
| author_facet | Castelo Branco, Uyguaciara Veloso Hideo Nakamura, Paulo Hernández I Dobón, Francesc Jesús |
| author_sort | Castelo Branco, Uyguaciara Veloso |
| category_str_mv |
"Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
|
| collection | OJS |
| description | This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by seven experts and for the consistency analysis, a pre-test was administered to 92 students from the University of Valencia (Spain) and 37 from the Federal University of Paraíba (Brazil). In the semantic analysis, the instrument was adequate in terms of coherence and valid for obtaining information on the teaching environment. In the consistency analysis, a degree of contradiction G2 close to 0 (0.07) was found. The degree of certainty G1 (0.75) indicates agreement with the propositions as an important element for studies on student retention in higher education. |
| format | Online |
| id | oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-2052 |
| index_str_mv | CONAHCYT LATINDEX PKP Index DOAJ DORA Redalyc Scielo México CLASE Handbook of Latin American Studies (HLAS) JSTOR Dialnet Sociological Abstracts EBSCO Host HAPI Scopus Ulrich’s International Periodicals Directory CIRC CSA Worldwide Political Science Abstracts Sociological Abstracts (CSA) Google Scholar IBSS Biblat Current Abstracts Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche Gale OneFile: Informe Académico Gale In Context: Global Issues Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada) Periodicals Index Online America History and Life InfoTracCustom Sociology Collection Sociology Database Sociology Source Ultimante Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR) Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries Political Science Complete PubMed Sherpa/Romeo Social Services Abstracts SocINDEX SocINDEX with Full Text TOC Premier Eureka.cc Europresse.com Fuente Académica Plus Fuente Académica Fuente Académica Premier Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM) Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología SCImago Journal & Country Rank BACON (Base de Connaissance Nationale) BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online CEDROM SNI Cision Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) Social Science Database Social Science Database (Alumni Edition) Social Science Premium Collection Sistema integrado de Bibliotecas (USP) ProQuest Central ProQuest Central (Alumni Edition) Universitätsbibliothek Regensburg Publicly Avaliable Content Database ProQuest One Academic PCI Español (ProQuest) |
| journal | Estudios Sociológicos |
| language | spa |
| publishDate | 2021 |
| publisher | El Colegio de México |
| record_format | ojs |
| Terms_governing_use_and_reproduction_note | Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| data_source_entry/ISSN | Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 No. 117 (2021): Vol. XXXIX, num. 117, September-December, 2021; 831-864 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 Núm. 117 (2021): Vol. XXXIX, núm. 117, septiembre-diciembre, 2021; 831-864 2448-6442 0185-4186 |
| spelling | oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-20522023-07-08T00:45:02Z The Teaching Environment as a Factor in Student Retention. Validation of Questionnaire Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario Castelo Branco, Uyguaciara Veloso Hideo Nakamura, Paulo Hernández I Dobón, Francesc Jesús university education teaching environment attitude scale educación superior entorno de enseñanza escala de actitud This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by seven experts and for the consistency analysis, a pre-test was administered to 92 students from the University of Valencia (Spain) and 37 from the Federal University of Paraíba (Brazil). In the semantic analysis, the instrument was adequate in terms of coherence and valid for obtaining information on the teaching environment. In the consistency analysis, a degree of contradiction G2 close to 0 (0.07) was found. The degree of certainty G1 (0.75) indicates agreement with the propositions as an important element for studies on student retention in higher education. Resumen: Este artículo presenta la construcción y validación de la dimensión “entorno de enseñanza” como concepto clave en este trabajo, que hace referencia a la formación del estudiantado y las interrelaciones que se establecen entre este y el profesorado. Para su análisis semántico, el instrumento fue examinado por siete expertos. Para el análisis de consistencia se aplicó una prueba preliminar a 92 estudiantes de la Universitat de València (España) y a 37 de la Universidad Federal de Paraíba (Brasil). En el análisis semántico, el instrumento fue adecuado en términos de coherencia y validez para obtener informaciones sobre el entorno de enseñanza. En el análisis de consistencia, se constató un grado de contradicción G2 cercano a 0 (0.07). El grado de certeza G1 (0.75) indica que hay concordancia entre las proposiciones, como elemento importante para estudios sobre la permanencia en la educación superior. El Colegio de México 2021-08-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052 10.24201/es.2021v39n117.2052 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 No. 117 (2021): Vol. XXXIX, num. 117, September-December, 2021; 831-864 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 Núm. 117 (2021): Vol. XXXIX, núm. 117, septiembre-diciembre, 2021; 831-864 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052/2021 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052/2077 Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
| spellingShingle | university education teaching environment attitude scale educación superior entorno de enseñanza escala de actitud Castelo Branco, Uyguaciara Veloso Hideo Nakamura, Paulo Hernández I Dobón, Francesc Jesús Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title | Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title_alt | The Teaching Environment as a Factor in Student Retention. Validation of Questionnaire |
| title_full | Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title_fullStr | Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title_full_unstemmed | Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title_short | Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario |
| title_sort | entorno de ensenanza como factor para la permanencia del estudiantado validacion de cuestionario |
| topic | university education teaching environment attitude scale educación superior entorno de enseñanza escala de actitud |
| topic_facet | university education teaching environment attitude scale educación superior entorno de enseñanza escala de actitud |
| url | https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052 |
| work_keys_str_mv | AT castelobrancouyguaciaraveloso theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire AT hideonakamurapaulo theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire AT hernandezidobonfrancescjesus theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire AT castelobrancouyguaciaraveloso entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario AT hideonakamurapaulo entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario AT hernandezidobonfrancescjesus entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario AT castelobrancouyguaciaraveloso teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire AT hideonakamurapaulo teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire AT hernandezidobonfrancescjesus teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire |