Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario

This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by sev...

全面介紹

書目詳細資料
主要作者: Castelo Branco, Uyguaciara Veloso, Hideo Nakamura, Paulo, Hernández I Dobón, Francesc Jesús
格式: Online
語言:西班牙语
出版: El Colegio de México 2021
主題:
在線閱讀:https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052
機構:

Estudios Sociológicos

authentication_code dc
_version_ 1844255338510942208
author Castelo Branco, Uyguaciara Veloso
Hideo Nakamura, Paulo
Hernández I Dobón, Francesc Jesús
author_facet Castelo Branco, Uyguaciara Veloso
Hideo Nakamura, Paulo
Hernández I Dobón, Francesc Jesús
author_sort Castelo Branco, Uyguaciara Veloso
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by seven experts and for the consistency analysis, a pre-test was administered to 92 students from the University of Valencia (Spain) and 37 from the Federal University of Paraíba (Brazil). In the semantic analysis, the instrument was adequate in terms of coherence and valid for obtaining information on the teaching environment. In the consistency analysis, a degree of contradiction G2 close to 0 (0.07) was found. The degree of certainty G1 (0.75) indicates agreement with the propositions as an important element for studies on student retention in higher education.
format Online
id oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-2052
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
CSA Worldwide Political Science Abstracts
Sociological Abstracts (CSA)
Google Scholar
IBSS
Biblat
Current Abstracts
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Gale OneFile: Informe Académico
Gale In Context: Global Issues
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
InfoTracCustom
Sociology Collection
Sociology Database
Sociology Source Ultimante
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Political Science Complete
PubMed
Sherpa/Romeo
Social Services Abstracts
SocINDEX
SocINDEX with Full Text
TOC Premier
Eureka.cc
Europresse.com
Fuente Académica Plus
Fuente Académica
Fuente Académica Premier
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link
Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM)
Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología
SCImago Journal & Country Rank
BACON (Base de Connaissance Nationale)
BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online
CEDROM SNI
Cision
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO)
Social Science Database
Social Science Database (Alumni Edition)
Social Science Premium Collection
Sistema integrado de Bibliotecas (USP)
ProQuest Central
ProQuest Central (Alumni Edition)
Universitätsbibliothek Regensburg
Publicly Avaliable Content Database
ProQuest One Academic
PCI Español (ProQuest)
journal Estudios Sociológicos
language spa
publishDate 2021
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
data_source_entry/ISSN Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 No. 117 (2021): Vol. XXXIX, num. 117, September-December, 2021; 831-864
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 Núm. 117 (2021): Vol. XXXIX, núm. 117, septiembre-diciembre, 2021; 831-864
2448-6442
0185-4186
spelling oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-20522023-07-08T00:45:02Z The Teaching Environment as a Factor in Student Retention. Validation of Questionnaire Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario Castelo Branco, Uyguaciara Veloso Hideo Nakamura, Paulo Hernández I Dobón, Francesc Jesús university education teaching environment attitude scale educación superior entorno de enseñanza escala de actitud This article presents the construction and validation of the “teaching environment” dimension as a key concept, which refers to the training of the student body and the interrelationships established between the latter and teaching staff. For the semantic analysis, the instrument was examined by seven experts and for the consistency analysis, a pre-test was administered to 92 students from the University of Valencia (Spain) and 37 from the Federal University of Paraíba (Brazil). In the semantic analysis, the instrument was adequate in terms of coherence and valid for obtaining information on the teaching environment. In the consistency analysis, a degree of contradiction G2 close to 0 (0.07) was found. The degree of certainty G1 (0.75) indicates agreement with the propositions as an important element for studies on student retention in higher education. Resumen: Este artículo presenta la construcción y validación de la dimensión “entorno de enseñanza” como concepto clave en este trabajo, que hace referencia a la formación del estudiantado y las interrelaciones que se establecen entre este y el profesorado. Para su análisis semántico, el instrumento fue examinado por siete expertos. Para el análisis de consistencia se aplicó una prueba preliminar a 92 estudiantes de la Universitat de València (España) y a 37 de la Universidad Federal de Paraíba (Brasil). En el análisis semántico, el instrumento fue adecuado en términos de coherencia y validez para obtener informaciones sobre el entorno de enseñanza. En el análisis de consistencia, se constató un grado de contradicción G2 cercano a 0 (0.07). El grado de certeza G1 (0.75) indica que hay concordancia entre las proposiciones, como elemento importante para estudios sobre la permanencia en la educación superior. El Colegio de México 2021-08-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/xml https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052 10.24201/es.2021v39n117.2052 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 No. 117 (2021): Vol. XXXIX, num. 117, September-December, 2021; 831-864 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 39 Núm. 117 (2021): Vol. XXXIX, núm. 117, septiembre-diciembre, 2021; 831-864 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052/2021 https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052/2077 Derechos de autor 2021 Estudios Sociológicos de El Colegio de México https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spellingShingle university education
teaching environment
attitude scale
educación superior
entorno de enseñanza
escala de actitud
Castelo Branco, Uyguaciara Veloso
Hideo Nakamura, Paulo
Hernández I Dobón, Francesc Jesús
Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title_alt The Teaching Environment as a Factor in Student Retention. Validation of Questionnaire
title_full Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title_fullStr Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title_full_unstemmed Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title_short Entorno de enseñanza como factor para la permanencia del estudiantado. Validación de cuestionario
title_sort entorno de ensenanza como factor para la permanencia del estudiantado validacion de cuestionario
topic university education
teaching environment
attitude scale
educación superior
entorno de enseñanza
escala de actitud
topic_facet university education
teaching environment
attitude scale
educación superior
entorno de enseñanza
escala de actitud
url https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/2052
work_keys_str_mv AT castelobrancouyguaciaraveloso theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire
AT hideonakamurapaulo theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire
AT hernandezidobonfrancescjesus theteachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire
AT castelobrancouyguaciaraveloso entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario
AT hideonakamurapaulo entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario
AT hernandezidobonfrancescjesus entornodeensenanzacomofactorparalapermanenciadelestudiantadovalidaciondecuestionario
AT castelobrancouyguaciaraveloso teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire
AT hideonakamurapaulo teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire
AT hernandezidobonfrancescjesus teachingenvironmentasafactorinstudentretentionvalidationofquestionnaire