Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006

This paper presents the econometric results that validate the relevance of an election campaign on the elector’s preferences change among the candidates. The preferences are defined from the declared voting intentions from two rounds of an enquiry panel on the 2006 Mexican presidential elections. Th...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Castañeda Ramos, Gonzalo, Ibarra, Ignacio
Format: Online
Language:Spanish
Editor: El Colegio de México 2013
Subjects:
Online Access:https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/108
Journal:

Estudios Sociológicos

authentication_code dc
_version_ 1844255140711759872
author Castañeda Ramos, Gonzalo
Ibarra, Ignacio
author_facet Castañeda Ramos, Gonzalo
Ibarra, Ignacio
author_sort Castañeda Ramos, Gonzalo
category_str_mv "Bolivia", "hyperinflation", "economic crisis", "Bolivia", "hiperinflación", "crisis económica"
collection OJS
description This paper presents the econometric results that validate the relevance of an election campaign on the elector’s preferences change among the candidates. The preferences are defined from the declared voting intentions from two rounds of an enquiry panel on the 2006 Mexican presidential elections. The estimated models support the hypothesis that local influence (political discussion networks) and the media influence (television’s audience, debates, negative campaigns) have a statistically significant impact on the voter’s preferences. Furthermore, it is shown that the impact on the change of the preferences is differentiated, whereas the social networks, media and partisan ideology/identity influence the very different forms for the adherents of the various candidates.
format Online
id oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-108
index_str_mv CONAHCYT
LATINDEX
PKP Index
DOAJ
DORA
Redalyc
Scielo México
CLASE
Handbook of Latin American Studies (HLAS)
JSTOR
Dialnet
Sociological Abstracts
EBSCO Host
HAPI
Scopus
Ulrich’s International Periodicals Directory
CIRC
CSA Worldwide Political Science Abstracts
Sociological Abstracts (CSA)
Google Scholar
IBSS
Biblat
Current Abstracts
Elektronische Zeitschriftenbibliothek Frei zugängliche
Gale OneFile: Informe Académico
Gale In Context: Global Issues
Journal Scholar Metrics (EC3 Research Group: Evaluación de la Ciencia y la Comunicación Científica. Universidad de Granada)
Periodicals Index Online
America
History and Life
InfoTracCustom
Sociology Collection
Sociology Database
Sociology Source Ultimante
Matriu d’Infomació per l’Avaluació de Revistas (MIAR)
Open access digital library. Colorado Alliance of Research Libraries
Political Science Complete
PubMed
Sherpa/Romeo
Social Services Abstracts
SocINDEX
SocINDEX with Full Text
TOC Premier
Eureka.cc
Europresse.com
Fuente Académica Plus
Fuente Académica
Fuente Académica Premier
Fondo Aleph. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales
HEAL-Link Hellenic Academic Libraries Link
Índice de Revistas Latinoamericanas en Ciencias (Periodica UNAM)
Índice de Revistas Mexicanas de Investigacion Cientifica y Tecnologica/Sistema de Clasificación de Revistas Mexicanas de Ciencia y Tecnología
SCImago Journal & Country Rank
BACON (Base de Connaissance Nationale)
BACON Proquest Couperin Periodicals-Index-Online
CEDROM SNI
Cision
Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO)
Social Science Database
Social Science Database (Alumni Edition)
Social Science Premium Collection
Sistema integrado de Bibliotecas (USP)
ProQuest Central
ProQuest Central (Alumni Edition)
Universitätsbibliothek Regensburg
Publicly Avaliable Content Database
ProQuest One Academic
PCI Español (ProQuest)
journal Estudios Sociológicos
language spa
publishDate 2013
publisher El Colegio de México
record_format ojs
Terms_governing_use_and_reproduction_note Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
data_source_entry/ISSN Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 31 No. 93 (2013): Vol. XXXI, núm. 93, septiembre-diciembre, 2013; 793-822
Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 31 Núm. 93 (2013): Vol. XXXI, núm. 93, septiembre-diciembre, 2013; 793-822
2448-6442
0185-4186
spelling oai:oai.estudiossociologicos.colmex.mx:article-1082019-11-22T19:17:01Z The preferences of the electors and the importance of the Mexican 2006 election campaigns Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006 Castañeda Ramos, Gonzalo Ibarra, Ignacio Presidentes México Elección 2006 Estadísticas Voto Medios de comunicación de masas Aspectos políticos This paper presents the econometric results that validate the relevance of an election campaign on the elector’s preferences change among the candidates. The preferences are defined from the declared voting intentions from two rounds of an enquiry panel on the 2006 Mexican presidential elections. The estimated models support the hypothesis that local influence (political discussion networks) and the media influence (television’s audience, debates, negative campaigns) have a statistically significant impact on the voter’s preferences. Furthermore, it is shown that the impact on the change of the preferences is differentiated, whereas the social networks, media and partisan ideology/identity influence the very different forms for the adherents of the various candidates. En este artículo se presentan resultados econométricos que validan la relevancia que tiene una campaña electoral en el cambio de las preferencias de los votantes entre los candidatos. Preferencias que se definen a partir de las intenciones declaradas de voto en dos levantamientos de una encuesta panel sobre las elecciones presidenciales de México en 2006. Los modelos estimados avalan la hipótesis de que la influencia local (redes de discusión política) y la influencia mediática (audiencia televisiva, debates, campañas negativas) ejercen un impacto estadísticamente significativo sobre las preferencias de los votantes. Asimismo, se muestra que el impacto sobre el cambio en las preferencias es diferenciado, en tanto que las redes sociales, medios e ideología/identidad partidista influyen de formas muy distintas a los adherentes de los distintos candidatos. El Colegio de México 2013-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/108 10.24201/es.2013v31n93.108 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 31 No. 93 (2013): Vol. XXXI, núm. 93, septiembre-diciembre, 2013; 793-822 Estudios Sociológicos de El Colegio de México; Vol. 31 Núm. 93 (2013): Vol. XXXI, núm. 93, septiembre-diciembre, 2013; 793-822 2448-6442 0185-4186 spa https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/108/108 Derechos de autor 2018 Estudios Sociológicos de El Colegio de México
spellingShingle Presidentes
México
Elección
2006
Estadísticas
Voto
Medios de comunicación de masas
Aspectos políticos
Castañeda Ramos, Gonzalo
Ibarra, Ignacio
Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title_alt The preferences of the electors and the importance of the Mexican 2006 election campaigns
title_full Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title_fullStr Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title_full_unstemmed Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title_short Las preferencias de los electores y la importancia de las campañas en las elecciones mexicanas de 2006
title_sort las preferencias de los electores y la importancia de las campanas en las elecciones mexicanas de 2006
topic Presidentes
México
Elección
2006
Estadísticas
Voto
Medios de comunicación de masas
Aspectos políticos
topic_facet Presidentes
México
Elección
2006
Estadísticas
Voto
Medios de comunicación de masas
Aspectos políticos
url https://estudiossociologicos.colmex.mx/index.php/es/article/view/108
work_keys_str_mv AT castanedaramosgonzalo thepreferencesoftheelectorsandtheimportanceofthemexican2006electioncampaigns
AT ibarraignacio thepreferencesoftheelectorsandtheimportanceofthemexican2006electioncampaigns
AT castanedaramosgonzalo laspreferenciasdeloselectoresylaimportanciadelascampanasenlaseleccionesmexicanasde2006
AT ibarraignacio laspreferenciasdeloselectoresylaimportanciadelascampanasenlaseleccionesmexicanasde2006
AT castanedaramosgonzalo preferencesoftheelectorsandtheimportanceofthemexican2006electioncampaigns
AT ibarraignacio preferencesoftheelectorsandtheimportanceofthemexican2006electioncampaigns